Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 1239 ggr
Mli.H
0

Yoga = Styrketräning?

Kan man räkna yoga som någon sorts styrketräning?

Farwuq
1

Jag går på yoga, och visst krävs de lite färdigheter. Men det är inte en direkt styrketräning i egentlig mening.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[westerlind]
0

Jag håller med #1. Jag går också på yoga, och även om det krävs att du kan bära din egen kroppsvikt i vissa positioner så anser jag inte att det faller under kategorin styrketräning. Målet med yoga är ju (oftast) inte att bli fysiskt starkare heller.

Jgef
1

Nej du kan inte räkna yoga som styrketräning, det blir inte alls samma påfrestning av yoga som styrketräning. Däremot om man är väldigt otränad och börjar med yoga kan man säkert få en del styrkeökningar men det kan absolut inte jämföras med riktigt ordentlig styrketräning. Yoga är väl ändå också mest till för att få bättre kordination, balans, vighet och andning om jag inte har helt fel? :)

Mli.H
0

Ok, tack för svaren :)

MrsGoldfire
0

Poweryoga finns ju och det beror lite på hur långt ner i knäböj man går och hur länge du håller positionerna. Jag tycker det ger styrka, som bålträning och armar och ben.

Men vill du bygga muskler så kanske det inte ger resultat som vanlig styrketräning.

Vanlig traditionell yoga är mer avslappning/mer mental fokus och fokus på andning än att träna sin kropp. Samtidigt får man ju en smidigare kropp och bättre fysik.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Facie
0

Ser yoga mer som stretch, uthållighet, balans och inre lugn :)

Pretty wise //