Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 903 ggr
Mli.H
0

Styrketräning - läxa?!

Hej någon som har lust att hjälpa mig?

I läxa (idrotten) ska vi ta fram ett styrketräningsprogram på 6 övningar. Jag kommer ha med:

Sit ups

Balance Bridge

Plankan

Armhävningar

Ben & armsträckingar

Knäböj

Kan detta fungera tillsammans eller behöver jag byta ut något för att det blir ojämnt? Muskeltyperna jag riktar in mig på är bukmuskler, sätesmuskler, höft och Biceps/Triceps.

Jag undrar också om någon kan uppskatta hur många reps och sets jag ska ta med? Jag vill köra medelhårt.

Jgef
0

Du har väl ändå glömt det viktigaste? Ryggen! Utan en stark rygg kommer du få en väldigt osymmetrisk styrka och dra på dig massa skador med tiden. Jag hade satt upp det såhär för att nå en någorlunda starkt balanserad och symmetrisk fysik på endast 6 övningar: Knäböj Marklyft Bänkpress (variation med smalt grepp och vanligt) Chins/pullups Statisk övning (tex plankan) Utfall Repsantal bör varieras för att chocka kroppen så mycket som möjligt, då kroppen är jävligt smart och vänjer sig efter ett tag. Tex så kan man köra 1 månad med medeltung period: 6-12 reps Nästa månad: tung med 1-5 reps (1 rep maxvikt/maxning) Tredje månaden: lätt period 12+ med fokus på uthållighet och mycket statiskt påfrestande. Sets per övning kan vara 2-3 för en nybörjare och 4-6 för de som kört ett tag, smaksak det där hur pass snabbt man återhämtar sig osv, man lär känna sin kropp. Hoppas det hjälper, lycka till!

[westerlind]
0

Hej!

Vilken rolig läxa!

Ska det utföras på lektionen eller ska det vara ett rent "hittepå-program"? Ska det utföras på lektion tycker jag att det ser jättebra ut. Vill du få med rygg mer kan du lägga in rygglyft. För triceps kan du också lägga in dips.

Reps tycker jag du kan lägga på cirka 12 och 3 set. Alternativt köra på tid, alltså 45 sekunder per övning, sedan 15 sekunders vila och så vidare.

Mli.H
0

Vår lärare har inte bestämt om vi ska göra övningarna på lektionen men man väljer 6 övningar och skriver lite om dom. Inkl. vilka muskelgrupper man tränar.

Men jätte bra tips!! Jag ska se till att ändra om lite ^^