Träna med träningsvärk?
Hur är det egentligen - ska man träna när man har träningsvärk eller ska man vänta tills det har gått över? På onsdagar tränar jag bodypump och får alltid ganska mycket träningsvärk (hahah första gången jag körde det kunde jag inte gå, på riktigt alltså) och vill kunna träna bodypump på fredagar också, men min träningsvärk är alltid värst dag 2. Kan jag träna på fredagen trots träningsvärk eller kommer jag inte orka något alls då? Blir det bättre/sämre resultat?
Träningsvärk är inga problem att träna med såvida det inte är så pass att det orsakar problem vid utförandet av specifik övning. Har du exempelvis kraftig träningsvärk i benen och utför tunga knäböj så föreligger en risk att det gör så ont att du misslyckas med lyftet och skadar dig, men träningsvärk per se är inte negativt att träna med.
Att man rör sig efter träning- eller vid träningsvärk är alltid bra, sen handlar det ju om hur hårt man har tränat och hur ont man har ;)
Kroppen behöver återhämta sig men samtidigt kan en promenad hjälpa till vid "läkning".
Jag tycker du kan träna dag 2, dessutom kommer du få mindre träningsvärk ju mer du motionerar.
Sajtvärd på Övernaturligt
Det bästa du kan göra är att köra ett lugnt yoga pass först så att du tänger ut musklerna och sedan kör ett body pamp pass….
#2 Självklart förstår jag att promenad inte är farligt/bara är bra vid träningsvärk, men nu undrade jag ju om hård träning var bra eller dåligt.
#1 Hur vet man om man skadar sig då? Ska på passet i eftermiddag så vi får väl helt enkelt se hur det går.
#3 Hmm… okej!
Sålänge din form inte påverkas så är det ofarligt
#4, som jag skrev:
"Jag tycker du kan träna dag 2, dessutom kommer du få mindre träningsvärk ju mer du motionerar." :)
Sajtvärd på Övernaturligt