Benhinneinflammation
Jag blir seriöst tokig!
Jag fullkomligt älskar att springa, det får mig att svettas som, ja jag vet inte vad och med den rätta musiken så kickas både huvudet och kroppen igång extremt och jag ryser i hela kroppen av välbehag! Därav är det också så himla jobbigt för mig att acceptera denna benhinneinflammation som ständigt återkommer - det är verkligen skitjobbigt. Jag försöker verkligen vila, och har gjort det längre perioder, men så fort jag ställer mig på bandet så kommer det tillbaka, och det med besked. Att springa ute går verkligen inte, blir nästan värre! Jag har införskaffat ordentliga skor som bör hjälpa, men tyvärr verkar det inte göra det.
Finns det verkligen ingenting man kan göra åt saken? Är det helt kört? Kör även rodd och crosstrainer, och är noga med att försöka värma upp benen innan jag går på bandet, och masserar benen efteråt, tyvärr fungerar det ändå inte. Kanske är det bara att acceptera att jag inte kan springa? Rodd och crosstrainer fungerar ju, men det är inte alls lika tillfredsställande. Springandet har en helt annan känsla.
Har du testat olika stretchövningar? När jag är i mina "löpar" perioder brukar jag också få återkommande benhinneinflammationer, det som brukar fungera för mig är att stretcha vaderna följt av att gå baklänges som uppvärmning i några minuter. Efter löprundan brukar jag duscha området med kallt och varmt vatten, alltså först kallt sen varmt och om igen ett tag, det brukar lindra den värsta smärtan. Sen att variera träningen är ju alltid bra, styrketränar du något? Om inte så tycker jag definitivt du ska börja med det för att stärka muskler och leder. Om det trots allt inte ger med sig så kan du ju alltid besöka en sjukgymnast som mest troligtvis kommer börja ge dig akupunktur, värmebehandling samt ge råd till olika övningar du kan göra för att lättare stärka problemområdet. Man kan även opereras för benhinneinflammation om jag inte minns helt fel, men det brukar sällan gå så långt.
Stretcha är nog någonting jag kanske bör göra mer av, det har du nog faktiskt rätt i. Gå baklänges har jag dock inte testat, så det ska jag definitivt prova!
Styrketränar en hel del, dock inte riktig fokus på just vaderna med tanke på att det redan sitter väldigt mycket muskler på den delen av kroppen efter många år av ridning, så där försöker jag mer bryta ner dom faktiskt.
Sjukgymnast får nog bli ett alternativ så småningom om det inte hjälper helt klart. Tack för svar!
Fick kraftig smärta pga tighta IT-band för någon vecka sedan. Jag stretchar dagligen höfter och hela benen för övrigt. Även andra muskler som kan påverka(sidomagmuskler, ryggen…) och jag har idag inte ont alls. Det kan inte vara något sånt? Jag var också rädd att jag hade benhinneinflammation men det visade ju sig att det inte var det :)
Detta kanske inte alls är rätt, men jag vet att hästar kan få inflamationer i benen pga hårt underlag och så kan det nog också vara för människor.
Du kanske ska prova att springa ute på grusade vägar och mjuka skogsstigar istället för på asfalt? Bara en tanke.
Pretty wise //
På tal om hästar så är just hästliniment jättebra att smörja även sina egna ömmande skenben med ;)
Om de tär behinneinflammatin så ska man vekrligne ta det på allvar och försöka hitta orsaken. Det är farligt och kan bli bestående problem om man tränar med benhinneinflammation.
Men ja, om du försökt med att skaffa bra skor (har du valt dem själv eller fått hjälp att välja ut dem?) så skulle mitt förslag vara skogstigar eller offroads, lixom bara springa rakt i skogen för då blir det inte lika stötigt och väldigt omväxlande om något.
Stretching påverkar inte BENHINEinflamationen, däremot kan det ju vara något annat än behinneinflammation som gör ont. Men som sagt, om det verkligne ärjust behinneinflammation du känner av så ska du verkligen inte träna innan du är helt återställd för det kan förvärras.
Har du ont på framsidan eller baksidan av underbenet?
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag är ganska 100% på att det är just benhinneinflammation. Det sitter på framsidan, och smärtar inte i musklerna, och känns heller inte som det sitter i några leder eller så.
Hur som helst så tränar jag fortfarande, men har helt slutat upp med bandet framförallt. Kör på crosstrainer och rodd, så nu har jag inga känningar alls av det! :)
#7 ja låte rju onekligen som det :) som sagt…man ska ta det försiktigt om man har känningar, annars kan det utvecklas till värre saker. Så lyssna på kroppen och kanske kolla upp om det finns bättre skor för dig, du är kanske känslig och behöver mer dämpning, men jag är inte insatt i det. Kanske kontakta en läkare för att gå vidare med det om du vill kunna löpa.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
En kur med voltaren gel på benet regelbundet under en period enligt instruktionerna på förpackningen + vila från löpningen och cirkulationsträning utan stötar (typ cykel, simma) kan göra så du blir av med besväret tillfälligt.
Men det är som du skriver. Det brukar komma tillbaka. :-(
Tror på råden du fått om att stretcha benhinnorna och undvika att springa på asfalt. Sen tror jag oxå att det är viktigt att analysera sitt löpsteg och inte gå ut för hårt i träningen.
Vissa anser att dem blivit av med benhinneproblem när dem gick över till framfotalöpning genom att köpa så kallade barfotaskor.