Träning iFokus

Träning

Etikettkosttillskott
Läst 1011 ggr
Ktisroinen
2014-04-07 23:03
0

Shakes

Jag är på gång att komma igång med min träning och började idag att dricka min första shake. Jag har inga ambitioner att bli stor eller liten, jag vill bli lite mer slimmad, men framför allt vill jag må bra.

Ville höra med er som är lite mer erfarna och kan det här med kost och näring. Jag köpte ett paket med recoveryshakes och proteinshakes för ett par månader sedan. Av olika anledningar har jag inte kunnat dra igång träningen tidigare och därför glömt lite hur det funkar.

Recoveryshakesen ska jag bara ta efter träning, så mycket är jag med på. Men proteinshakesen, hur får man ut bästa effekten av den? Ska den tas varje dag eller ska jag ta den innan träning de dagar jag tränar? Tanken är att jag ska träna tre dagar i veckan varannan vecka och 1-2 dagar i veckan de andra veckorna (arbetar på båt varannan vecka där det ofta inte finns tid/energi att träna då vi jobbar 12-timmarspass, dessutom är gymmet sjukt dåligt).

Tacksam för svar!

JustMySelf
2014-04-09 01:55
0

Såvitt jag vet spelar det ingen roll när på dygnet du tar proteinshakesen. Men jag är lite nyfiken på varför du anser dig behöva protein- och återhämtningsshakes? Får du inte i dig tillräckligt med protein för 1-3 träningar i veckan? Har du svårt att återhämta dig efter träning? Vet inte hur jag ska formulera mig för att det inte ska låta som kritik, men jag är faktiskt bara nyfiken :)

Ktisroinen
2014-04-09 13:22
0

Men de ska tas varje dag eller ? Proteinshakesen var väl mest som en hjälp på vägen. Tycker det är svårt att få i sig tillräckligt bra mat tillräckligt snabbt efter träning, så shakes kändes som en bra lösning eftersom man kan ta med dom till gymmet o verkligen ta direkt efter träning. Proteinshakesen blev så billiga när man köpte ett helt paket :p Återhämningen är något jag ville prova eftersom att jag ofta blir förkyld/sjuk när jag kommer igång med träningen o jag läste att det är ett problem som tjejer ofta har eftersom de inte får i sig tillräckligt med kolhydrater efter träning. Det lättaste skulle vara att dricka recoveryshakes, så slapp man fundera. Ingen fara, det är okej att vara nyfiken :p som sagt jag är rätt ny på banan vad gäller (konsekvent) träning och jag har aldrig lyckats få resultat (såklart!). Så tips mottages gärna !

[SisselaJ]
2014-04-09 14:13
0

C vitamin ska väl hjälpa en att hålla sig frisk mot förkylningar? :D 
I övrigt är jag inte så insatt i shakes, se bara till att få i dig både protein och kolhydrater efter träning så kommer du nog få prima resultat efter ett tag! ^^

[Majbot]
2014-04-09 14:15
0

Man dricker proteinshakes för att lättare komma upp i ett högt proteinintag för att på så sätt bevara/bygga muskelmassa. Så om man har som mål att helt enkelt må bättre genom träning skulle jag inte rekommendera shakes, det behövs helt enkelt inte. Men om man har svårt för att äta och hellre dricker så är shakes ett alternativ. 

Om det inte är så att du vill bygga så behöver du inte fundera så hårt över vilket protein du ska dricka vid vilken tidpunkt. Men jag dricker iallafall alltid vassle(snabbt) efter träning och äter casein(långsamt) på kvällen.