Tips för chins
Har nu börjat köra chins, med gummiband, men det känns som att jag inte riktigt får till det… Alltså, det känns som att jag inte använder ryggmusklerna tillräckligt och att jag dessutom använder olika sidor av kroppen mer beroende på vilket ben jag har i bandet, Någon som kan ge mig tips om teknik eller länka till en bra sida?
Jag puttar upp den här tråden i hopp om att nån med tips missat den :) Den här veckan provade jag att göra en annan "chins" variant, på eng kallas de bland annat "reverse push ups". Alltså man har fötterna i golvet och hänger med armarna i en stång (jag gör den i smithmaskin) och drar sig upp, men tycker inte det tar riktigt lika bra.
Kanske ska säga också att målet är att kunna göra "äkta" chins, alltså utan hjälp på något sätt.
Har du inte tillgång till pulldownmaskin?
Jo, och jag använder den också under varje ryggpass. Menar du att jag borde skippa chinsen och istället köra typ latsdrag?
Latsdrag, i kombination med marklyft, chins (med fusk), stångrodd och biceps/triceps har hjälpt mig till att idag palla 12 x 4 i chins. Träna för styrka (6 - 8 reps i regel). Sträva efter att varje pass göra ett rep mer än förra eller att ta + 1 kg i varje övning osv.
Okej, men det är precis de jag gör och alla de övningarna ligger på schemat. Hur körde du dina "fuskchins"? Med band?
#5 Körde så många vanliga chins jag kunde sedan hoppade jag upp så att jag var i position längst upp sen sänkte mig själv ner långsamt(så många jag orkade).
Precis det som Majbot skrev senast har jag hört flera som fått bra resultat av. Alltså inverterade chins. Du börjar i toppläget och sänker dig själv långsamt nedåt.
Tack för eran input! Ska prova inverted också.
Prova att köra en riktig chins och gå så högt upp du kan, även om det bara är en halv eller en fjärdedel. Jag gick från 1 till 5 chins genom att att köra 5 set av så många riktiga chins jag kunde(vilket i början var kanske 1 och 1/4 första setet och sen en halv sista setet) och sen de inverterade chinsen som har nämnts! Funkade toppen tycker jag, förutom att handflatorna fick ta ganska mycket stryk och jag fick massa blåsor…