Träning iFokus

Träning

Etikett: tips-inspiration
Läst 388 ggr
nnataliekarlsson
0

Hjälp med viktuppgång

Hej, jag är en tjej på 20 år, 164 centimeter lång men väger endast 41 kilo. Jag har provat ALLT, och då menar jag verkligen allt, för att gå upp i vikt men ingenting hjälper. Jag är väldigt väldigt trött på att väga såhär lite, och jag har vägt mer innan, som max har jag vägt 45 kilo ungefär. Har provat gainers och allt sånt men det hjälper verkligen inte.. Så nu undrar jag om det finns någon form av tabletter som hjälper till så man går upp i vikt? Har hört att det ska finnas men hittar ingenting på internet direkt.. Någon som vet något? Eller som har något annat tips kanske? 

Tacksam för hjälp :) :)

RobinEH
0

Har du låg aptit eller väldigt hög energiförbrukning? Det senare kan bero på hypertyreos och kan behandlas medicinskt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

nnataliekarlsson
0

#1 Nej jag har väldigt hög aptit, kan inprincip äta hur mycket som helst men går ändå inte upp i vikt. Min läkare trodde också att jag hade hypertyreos men jag har varit och kollat det och har inte det..

RobinEH
0

Jag skulle föreslå att du för en matdagbok i ett par dagar för att se hur mycket du faktiskt får i dig. Vad som är "hur mycket som helst" är ju relativt och man har i studier sett att överviktiga tenderar att underskatta sitt energiintag medan underviktiga överskattar det.

Det finns inga tabletter som orsakar viktuppgång i någon positiv bemärkelse. Som redan nämnt så finns läkemedel för behandling av hypertyreos som sänker ämnesomsättningen, vanligast behandling resulterar dock i hypotyreos. Om du nu per de facto har en väldigt hög energiförbrukning så bör du be om ett andra utlåtande samt nytt prov av TSH, fritt T3 och T4 samt TRAK.

Vill du gå upp i vikt så får du helt enkelt göra tvärtom än om du vill gå ner i vikt, äta mer. 😉 Har du nu stor aptit så har du ju möjligheten att faktiskt kompensera för energiförbrukningen. Milkshakes brukar man enkelt kunna göra energirika om man inte orkar gå och äta hela tiden.

Hur aktiv är du vad gäller träning?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa