Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 1075 ggr
Bondkaka
0

Stukad vrist/fotled

Försökt börja jogga lite inomhus när jag ändå kör mina övningar, men tyvärr gav det snabbt en nackdel när jag gjort det i enbart strumpor på hårt golv… stukad vrist/fotled :\

Fick rejält ont för ca 4 dagar sedan, då jag hade joggat sammanlagt 20 min men vilat varje 5 min. Kände att det började göra riktigt ont i hälsenan/ont precis under vristknölen på högra foten, så nu har jag helt vilat från joggningen. Foten har även from igårkväll svullnat upp och jag kan inte stödja ordentligt på den.

Hur ska jag nu på bästa och snabbaste sätt låta det läka så jag kan börja jogga igen?

Jag vill gärna få bättre kondition innan jag börjar ge mig ut utomhus och joggar, därav att jag passat på att småjogga när jag ändå tränar övningar inomhus, men är nog inte så bra enbart i strumpor och på hårt underlag :\

Tips och råd mottages! :)

MagArne
0

Har du testat att cykla samt crosstrainer? Där får du ju inga hårda tramp/nedsättningar av foten vilket skulle kunna fungera bra?

Är själv i samma sits och behöver rejäl konditionsträning som är skonsam mot fötterna.

Bondkaka
0

Tyvärr blev jag inte bättre alls i foten, så jag fick ta mig till vårdcentralen idag och blev konstaterad hälseneinflammation så jag fick diclofenac och en gelè jag ska smörja in rejält med.. och bara efter 3 tim då jag tog tablett och smörjt in, känns det SÅÅÅÅ mycket bättre! Kunde nämligen inte stödja alls på foten i morse och då fick jag nog :\

Nu blir det sjukgymnasten på Torsdag så jag kan få ett program för att kunna träna upp fotlederna :)

MagArne
0

Tråkigt att höra men skönt med en diagnos i alla fall.

Jag ska hålla mig ifrån löpningen en vecka och se hur foten svarar på det. Annars får jag väl också besöka vårdcentralen vilket känns lite överdrivet då smärtan inte är speciellt påtaglig men allt känns inte helt 100.

Jag stukade fingret när jag spelade basket för nästan två månader sedan som fortfarande gör ont. Något sådant vill jag inte veta av foten för då blir det ju knappast något marathon :-(

Bondkaka
0

Ja helt otroligt skönt att få hjälp , bara på dessa få timmarna känns det så mycket bättre med rätt hjälpmedel :)

Det är bara att avvakta någon vecka och se om det bättrat sig, annars kan du ringa och höra :)