Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 5304 ggr
[Älskamig]
0

Komma i form

Hej!
Jag är en tjej på 17 år. Väger 45.2 kg (sist jag vägde mig, igår) och är 152 cm lång. Är inte tjock, men heller inte vältränad, vilket jag så gärna skulle önska att bli. Vill ha lite mer muskler vad gäller både ben, rumpa och mage (vilket säkert många andra också önskar), men även bli av med lite fetter runt mage, ben och så. Vet att man inte kan punktförbränna, men ja. 

Jag brukar springa 2 - 3 km varannan dag. Äter inga sötsaker/liknande på veckorna, utan unnar mig enbart på helgerna. Jag skulle vilja ha hjälp med att komma i gång.. Hur ska jag träna för att få resultat? Äter jag rätt? 

Här är exempel på vad jag brukar äta..

FRUKOST: 

Alternativ 1: Grov fralla med smör, Finax 45% frukt müsli m. mjölk, Tropicana's apelsinjuice. 

Alternativ 2: Kvarg (naturell) med solrosfrön och honung, 2 knäckebröd med grönsaker/salami + smör. Lättmjölk eller Tropicana's apelsinjuice till det. 

LUNCH: Skollunch. 

MIDDAG: Oftast köttfärsrätter/falukorv/pasta/ris, då jag inte är så förtjust i potatis och annat kött. Är inte glad i quorn heller och andra sojaprodukter. Ser ofta till att äta grönsaker till maten med. 

---

Hur ska jag göra? känner mig pluffsig och stor. Vore evigt tacksam med hjälp och råd, både vad gäller mat och träning. Hur ska jag träna och äta för att nå bäst resultat till sommaren? Och äter jag rätt? 

Har inte råd till gymkort, då jag är student. Så vore evigt tacksam för träningar hemma. Är lite trist att bara jogga och det är lätt att man tröttnar. Cyklar till/från skolan varje dag.

MagArne
0

2km är ju knappt uppvärmning så öka till 5km vilket du snart klarar på under 30 minuter om du ligger i. Testa även ett betydligt lägre tempo och satsa på 10km.

Sätt upp några mål. Anmäl dig till ett löparlopp på 5 eller 10km och bestäm dig för att ta det på under 60 minuter?

Fokusera på annat än vikt, kroppsform och kalorier och satsa på att jaga sekunder i löparspåret i stället eller antal armhävningar.

Se över dina löparskor så de är anpassade för dina fötter om du ska springa mycket. Har dina skor pronationsstöd om dina fötter behöver det?

Det finns även en hel del mobilappar man kan testa med situps, squats, armhävningar m.m. Jag har själv kört en del med appar från Runtastic.

[Majbot]
0

Du har inte övervägt styrketräning?

[Älskamig]
0

#1: Tusen tack  :) Jag ska försöka mig på 5 km, men blir lätt lat, då jag inte hittar någon runda på 5 km som ligger nära mig :/ Är på mornarna jag enbart har tid att springa dessutom, då jag antingen är hemma sent, eller får ont i magen när jag springer på dagen. Annars har jag klurat på att öka rundorna lite… Kan ju mer, det vet jag ju :) Blir ju inte så trött när jag sprungit. 

De här apparna, om man ger sig på och tränar ett tag med dem? Ger dem resultat? 

#2: Vill helst styrketräna, men ahr inte råd till gym och vet inte vad jag kan göra utan hantlar etc. Har i och för sig en maskin ifrån en tv-shop "5 mins shaper", som jag dock inte har tränat på så mycket.. Vore kanske en idé?

lisa90
0

#3 Jag började styrketräna hemma med 1-10 kgs vikter (finns för 200-300 på typ biltema) och en pilatesboll, det funkade fint första månaderna innan det blev för lätt. Sen kan man köpa till mer vikter, det finns ju även många övningar med kroppsvikt. Blir ju billigare än gymmmet iaf :)

MagArne
0

#3 Du kanske kan springa till skolan och duscha/byta om där innan lektion? Då är ju dagens träning gjord.

Skaffa Runtastic eller Runkeeper till din smartphone så ser du hur långt du sprungit. Då är det ju bara att ut och springa så ser du på en karta precis var du sprang och hur långt det blev. Tid, höjdskillnader, snittider, pulsmätning (med pulsmätartillbehör) m.m. för oss statistiknördar.

Jag tycker apparna är rätt okej och med hjälp av squats-appen har jag bland annat lyckats göra 150 squats/benböj i följd nu. Vist är ju ett gym bättre men betydligt dyrare också. Ett gäng appar för 150kr kan man ju överleva.

[Älskamig]
0

#5: Runkeeper eller runtastic funkar inte på min iphone av någon anledning , så därav har jag aldrig använt dem… Annars ska det funka bra säger ett par stycken i min familj :)

MagArne
0

Du kanske skulle be någon att felsöka din telefon så du får igång apparna?

[Älskamig]
0

#7: Apparna i sig funkar, men det är internet på min telefon som är allt för dåligt, som gör att kartorna inte visar rätt ställe.

MagArne
0

Du kan ju alltid starta och stoppa hemma på ditt trådlösa nätverk och se hur telefonen beter sig. Med lite tur kommer telefonen spara alla GPS-kordinater som sedan skickas upp på nätet via trådlösa nätverket när du kommer hem.