Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 613 ggr
Haztparken
0

Träningsschema hjälp

Insjuknade för ca 2 år sedan och var mest liggande så gick upp en ca 10kg som jag skulle vilja gå ned!

Men, problemet är att jag aldrig varit en träningsmänniska så vet inte vad man ska göra eller hur.

Ålder: 18

Längd: 172

Vikt: 75

Har Crohns sjukdom (dock förstoppning istället för diarré) så vid fysisk aktivitet får jag mer ont i magen, inte alltid men ofta.
Magen gör ju också att jag fortfarande har dagar då jag mår piss och inte kan röra mig så jättemycket.
Har också fått en biverkning på min sjukdom vilket är ledvärk. Har det "bara" i handlederna ut till fingertopparna men har märkt att om jag går mycket så får jag ont och blir stel i knäna.

Om jag cyklar mycket så blir jag svimfärdig och mår extremt dåligt, blir andfådd för minsta lilla, kan inte ens jogga i 1 minut. Får alltid extrem blodsmak i munnen vid all ansträngning utöver powerwalk promenader.

Livet är piss och dessa problemen hjälper ju inte direkt till, men vill göra det lite bättre med några kilo mindre! :)

Så ni kunniga, hur skulle ni tänka er att ett slags träningsschema skulle se ut för mig veckovis? Vad finns det för lätta (=som jag skulle klara av men ändå som "ger kroppen en omgång") övningar man kan göra?

Tacka på förhand! :)

idacu2
0

Har du provat gåband? :) 

Jag har själv ett löpband hemma. Har astma & allergi så att springa ute själv är inget för mig & dess obestämda väder används alltid som ursäkter för att slippa gå ut & träna. 

Vet inte riktigt hur din sjukdom är & hur dålig/ bra kondition du har, men att gå inomhus är inte lika jobbigt som utomhus då man får lite "hjälp på traven" av bandet & man slipper blåsten m.m. & du kan alltid ha en vattenflaska i närheten som får dig att orka mer :) 

Börja lugnt så kroppen hinner vänja sig och öka sedan med tiden. Du behöver inte öka farten om du känner att din kropp trivs med tempot. Öka distansen istället. Och med tiden får du bättre kondition genom gåendet och kan därmed öka farten osv..