Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 684 ggr
kigon
0

Hjälp med träning

Hej! Varning lång post med livshistoria… 🤐

Jag har inte direkt… Rört mig, kan man säga. Kanske från soffan till datorn 😇 Det har pågått i 5 år nu, känns som att jag inte har en muskel i kroppen samt att jag ligger precis under övervikt. Men vad stör mig mest är mängden fett lite… Överallt 😕 Har då inte rört mig och levt på pasta som frukost/lunch nästan dagligen i 5 år…

Jag har och haft mycket osäkerheter om min kropp, då jag blev retad som liten för att jag var underviktig vilket gjorde att jag desperat åt allt jag kom åt för att bli större. Senare fick jag mycket kommentarer om hur tjock jag är från familj/vänner, pga att jag då la på mig så pass mycket vikt (skönare än den fysiska smärtan undervikten gav mig, men mentalt inte så mycket…). Jag visste att jag inte hade något att skämmas för men iom att min kropp såg så olik ut var folk väldigt hårda mot mig även när jag låg på ganska medelmåttig kroppsstorlek, det blev så dåligt att jag inte vågade gå ut bland människor i ca 1 år…

Jag känner mig mycket bättre om det idag och vill verkligen börja ta tag i allt fett, samt bygga muskler! Jag har gått sjukvård så jag är helt medveten om vad jag gör mot min kropp, och jag blir lite skrämd av att jag inte har brytt mig i dessa år…! Hade typ inställningen av att jag ändå inte kommer bli kär och därför inte låta någon se kroppen, så jag brydde mig inte riktigt. Men ändå brydde jag mig väldigt mycket, för jag mådde så dåligt över det… Vet inte riktigt hur jag ska förklara! Det var en väldigt dålig period i mitt liv iaf.

Har nu, ironiskt sätt, blivit kär och är i långdistansförhållande. Men nu ska jag åka över till USA och vara med dem i två veckor i juli, alltså om 3-4 månader… Jag vet att om jag fortsätter att låta mig själv förstöra min kropp kommer jag må skitdåligt under resan och absolut inte vilja visa någonting. Faktumet att jag inte kommer kunna vara med dem mer intimt pga att min självkänsla är så himla låg kommer förstöra mig även efteråt också, då jag har bara råd att se dem 1gång/år. Kanske låter som om jag vill "förbättra" mig själv för denna personen, men jag tänker 100% för mig själv då jag mår dåligt av vad jag gör mot mig själv…

Försöker nu äta "rent", har inte lyckats utesluta lite pasta, pommes och vitt bröd, men om man jämför med innan så är det väldigt mycket bättre! Försöker tillaga stora nyttiga måltider så jag kan bara frysa in det, så att jag inte ger in och gör något snabbt och onyttigt…

Dock så vet jag inte hur jag ska göra med träningen. Har ni ett tips på hur jag mest effektivt göra en positiv förändring på min kropp (gärna så man bränner mycket fett, kommer inte hinna bli så som jag vill under den korta perioden men man kan iaf försöka…!) på 3-4 månader? Gärna något som fokuserar mycket på lår och mage. Problemet är då att jag inte har NÅGRA muskler, och därför kan jag knappt göra någonting… 

Är rädd för att träna där det finns folk, vill inte att någon ska se mig. Hade velat börja jogga med hunden men det finns folk så kan tyvärr inte… Jag kan dock cykla bland folk, men vet inte hur mycket det gör.

Har gjort denna träningsplanen då jag kände att jag kan nog inte mer än det just nu, men även några av dessa sakerna kändes helt omöjligt. Noll muskler överhuvudtaget 😭 Vad hade varit ert tips med denna situationen? Jag känner att tiden bara rinner iväg och vill så gärna få in en bra rutin med träning, mat, etc. Vet hur mycket bättre jag hade mått av det, finns några få dagar då jag verkligen är taggad och gör mycket och då mår jag så bra, men sedan bara slumpar det sig för jag vet inte riktigt hur jag ska göra allt detta…

Väldigt tacksam för svar!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

idacu2
1

Om du håller kosten & träningen kan du få ett MYCKET bra resultat på dessa 3-4 månader..! kanske inte låter som så lång tid för dig, men jag började märka resultat redan 3e veckan & efter det har det gått väldigt fort :)

Kollade på schemat du tänkte börja utgå från. Personligen skulle jag aldrig klarat av den. Fysiskt hade nog funkat, men psykiskt- nej. Jag blir inte motiverad av sådana övningar även om jag kan utföra dom & då finns det ingen mening för mig att börja med dom om jag ändå kommer tappa motivationen efter 2a veckan.. 

Mitt tips & råd till dig är att:

1. Försök vara så nyttig som möjligt.

Finns det bara onyttiga alternativ av en anledning så välj det MINST onyttiga alternativet. Lite extra motion den dagen skulle heller inte skada.

2. Hitta övningar som du KAN utföra (bättre köra många set/ gånger av en enklare övning än att ge sig på en svår som sänker sitt självförtroende & som tröttar ut kroppen fortare så du begränsas)

3. Välj de övningar du tycker är KUL & som MOTIVERAR just dig! (finns ingen anledning att ge sig på tråkiga övningar bara för att du kan utföra dom, du lär snabbt tappa motivationen & då blir du besviken & får aldrig veta hur de 3-4 månaderna hade kunnat förändra allt. 

Stort LYCKA TILL! :)