Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 923 ggr
Dragonaut
0

Överviktig med motivation

Hej alla, Jag är en 29 årig, 168cm lång, kraftigt överviktig kvinna med stor motivation att lägga om mitt liv. Just nu äter jag enligt LCHF sedan två veckor tillbaka och älskar det, underbar kost måste jag säga. Min startvikt var 106,6kg och idag på min två veckors invägning låg jag på 102,7. To the point: Jag har beställt en crosstrainer som borde komma inom ett par dagar och jag har googlat runt lite på olika "träningspass" som folk rekommenderar på denna maskin men jag tycker att det låter fruktansvärt lite att köra en halvtimme 2-3 gånger i veckan. Jag har en dröm att kunna börja springa lite smått i sommar runt Juli ungefär och förhoppningsvis inte väga mer än 90kg. Hur tycker ni jag skall gå till väga i denna situation, om jag vill köra hårt på crosstrainern 30-60 min 6 dagar i veckan, vore dåligt med en sån kraftig övervikt? Och bör jag komplettera med andra övningar? Att gå till gymmet och lyfta vikter kommer inte på fråga, vantrivs nåt så förbannat där så det vore i sånt fall något jag kan göra hemma eller ute i naturen (dock har vi en massa snö och is kvar här och kommer ha i nån månad till). Vore tacksam för alla råd jag kan få, fet vill bli fit :)

MagArne
0

Försök att få in lite vardagsmotion också. Du kanske även kan gå eller cykla till ditt jobb vilket ger träning utan att det tar en massa tid. Investera i ett par bra joggingskor. Ta hjälp av butikspersonalen så du får rätt typ av sko för dina fötter. Jag gillar din inställning, heja heja :-)

Dragonaut
0

Vardagsmotion får jag i massor, jobbar i hemtjänst/boende/pers.assistent så är i princip aldrig still under arbetstid. Däremot ligger mitt jobb 2 mil bort så det skulle ta en massa tid att promenera eller cyckla dit :)

Nya skor låter som en bra idé, blir kanske lite pepp av att känna sej snygg om fötterna också!

MagArne
0

Ja två mil är lite hårt men du kan ju cykla ena riktningen och ta ta bussen hem på kvällen och tvärt om dagen efter. Gjorde själv så sommartid när jag bodde på landet.

Angående skor så är det viktigt att personalen kollar om du behöver pronationsstöd i skorna och du inte bara tar första snygga skor till vettigt pris vilket oftast är neutrala skor. Det är mer vanligt att man behöver pronationsstöd än neutrala skor.

Dragonaut
0

Jag hade gärna cycklat till jobbet sommartid, speciellt här ute på landet men nackdelen med att just bo på landet och jobba skift är att det går dåligt med bussar. Det finns ingen som tar mej till jobbet på morgonen när jag börjar 06.45 eller hem när jag slutar 21.30 så även om det är en skön idé så får jag nog skippa den.

Däremot ska jag verkligen höra efter uti dom dära pronationsstödena, den tanken har aldrig ens fallit mej in förrän du nämnde dom nu.

Tack för tipset :)