Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 662 ggr
[[Månen@]]
0

Hur ska man träna??

Hej jag är en tjej som vill ha stora muskler, hur ska jag göra då? Skit tunga tyngder någon gång eller hur ska man göra?. Jag vill inte bli jätte stor men jag vill ha synliga muskler men vill inte bli stabbig. Eller hur tränar man? När jag har tränat mellan tunga vikter många gånger har det inte hänt något med musklerna.. Ska man blanda med motion?

Jgef
2

Stora muskler kräver lång tid att bygga, och för att få dem synliga måste du bli av med underhudsfett och då är alla sorters cardio (konditionsträning) till stor nytta. Efterförbränningen av högintensiv träning pågår längre än låg, så försök få in 1-2 intervallpass i veckan (ej samma dag som styrketräningen, om du inte kan dela upp det på morgon/kväll dvs). Sen är det såklart som du säkert hört förut många gånger; kcal in > kcal ut, du kan inte tappa fett om du inte förbrukar mer än vad du gör av med. Därmed menar jag att kosten alltid kommer vara nummer 1 i prioritetslistan medan träning, återhämtning, tillskott med mer kommer efter. För att muskelfibrerna ska kunna växa till sig mycket kräver de variation, man brukar säga att musklerna reagerar såhär på repsantalen: 1-5 reps: styrka 6-12: hypertrofi (det du är ute efter) 12+: uthållighet. Självklart kommer musklerna bli större oavsett reps antal och det är därför variation är bra så inte kroppen vänjer sig med samma träning år ut och år in. Vad gäller övningar så tycker jag att du ska få in basövbungarna marklyft, knäböj och bänkpress i ditt schema, uppdelat på olika dagar då. Så här skulle det kunna se ut med muskelgrupper du kan dela upp och vilken basövning du har den dagen tex: Måndag: bröst, triceps, mage (bänkpress dag) Onsdag: rumpa, ben, vader (knäböjs dag) Fredag: rygg, Biceps, axlar (marklyfts dag). Mellan dessa dagar skulle du kunna köra konditionsträning. Lycka till!

[[Månen@]]
0

Tack för hjälpen :)

Agnez94
0

www.styrkelabbet.se ---> Program ----> Starting Strenght

Det är min rekommendation!

Lycka till! 😉