Varför säger folk squats?
Har funderat på en sak och blivit lite småirriterad faktiskt (haha). Ser många på diverse forum, på gymmet etc som skriver/säger squats istället för knäböj. Sen när var det fel på det svenska ordet?!
Det roliga är att de i nästa mening säger marklyft och bänkpress. Deadlifts och benchpress menar de väl med denna logik…
Nä, nu ska jag byta clothes och ta min bike till gymmet.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Eftersom Squats som ord är orginalet, oavsett språk, så är det väl inget fel på det heller? Ordet knäböj har tillkommit långt senare.
Att det sedan blir trender vilka ord som används, vilket så klart är vad du syftar på, det är en annan femma.
(Byt gärna ut dina squats mot baithak 😉)
Mig veterligen är vi i Sverige och här pratar vi svenska. Övningen benämns som squats på engelska, tror knappast att de säger det i Kina?
ronjanyman.se
Jag var lite 'skadad' ett tag och nämnde de flesta övningar efter vad de kallades på engelska, eftersom jag tittade mycket på youtubevideor och dem var på engelska så. :)
Jag blandar hejvilt med squats och knäböj. Ibland säger jag frontlift och ibland framåtlyft med hantlar. Jag säger ibland leg extension och ibland "den där maskinen där man typ sparkar framåt". Så länge man gör sig förstådd tycker jag att det mesta går bra. Hade jag dock skrivit en vetenskaplig text om ämnet hade jag hållt mig till ett språk, och då troligen valt engelska.

"Squats" är knappast något original, utan det är mycket sentida. "Knäna böj" sa gymnastikläraren på femtiotalet, och den svenska gymnastiken har rätt gamla anor, från tidigt artonhundratal. Fjantigt med engelska faktiskt.
Har inte träffat en människa som styrketränar och inte har kollat på youtube videos för olika övningar. De flesta är på engelska och då är det väldigt lätt att dra över jargongen till våra svenska gym :)
Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.
Ni som säger squats, benämner ni alla övningar på engelska? Om nej, varför specifikt för knäböj?
ronjanyman.se
#8, varför kallar du dig inte Josig eller Saftig? Vi pratar väl svenska i Sverige? ;)
Skämt åsido, jag säger nog ibland omedvetet squats istället för knäböj och definitivt pull-ups istället för räckhäv. I mitt fall beror det främst på att jag först stötte på de begreppen i träningssammanhang på engelska så det sitter i ryggmärgen på sätt och vis. Att jag sedan läser många fler engelskspråkiga sidor om träning än svenska befäster nog fenomenet.
Andra övningar som armhävningar skulle jag aldrig säga på engelska eftersom jag lärde mig och använde begreppen på svenska långt tidigare.
#6, jättefjantigt med engelska. Extra jobbigt att ordet träna är ett låneord från engelska. Jag brukar ersätta det med ett pip när jag pratar för att inte verka så fjantig.
Vad kallar ni sit-ups för då?
#10 Så istället för att säga "Jag ska iväg och träna" så säger du "Jag ska iväg och pip?"
Som svar på frågan om varför man använder vissa engelska ord i svenskan så är det bara så. Engelskan är helt enkelt ett språk men mycket inflytande på alla.
Varför heter du Juicy? Det är ju inte svenskt heller
Men chilla, jag har aldrig sagt att jag aldrig använder engelska ord. Sen tycker jag att ett nick inte är att likställa med en övning som har ett passande namn. ;) Min åsikt är ju som sagt att inom de tre styrkelyften bör man använda de svenska benämningarna.
ronjanyman.se
#13 Det är nog en smaksak helt enkelt. ;)
#12, nej, jag bara fjantade mig lite som svar på det i mitt tyckte otroligt fjantiga inlägget #6 om fjantighet.
#13, du får väl räkna med att det blir lite debatt när du öppnar för det med en något raljerande trådstart :)
#15 Såklart :) Tyckte bara det blev en tramsig ton i tråden.
ronjanyman.se
Tycker inte alls det är fel med engelska ord. Som sagt tittar många på engelska/amerikanska träningsvideos och är aktiva på engelskspråkiga forum, osv. Jag säger squats, crunches, sit-ups, pull-ups, osv. Så det mesta är på engelska. Knäböj har jag faktiskt aldrig hört någon säga nu när jag tänker efter… 🤔