Bygga överkropp = timglass figur?
Hej igen!
Jag skrev en tidigare tråd om hur jag ville börja träna och sådär, och nu har jag kommit in på banan ordentligt efter ca 3 månader!
Det jag nu behöver hjälp med är att bygga lite på överkroppen. Jag har fått lite päronform, och vill ha lite bredare bröstkorg, utan att se ut som en body builder, så det jämnar ut sig lite. Alltså bredda ut partiet precis under brösten. Förstår någon vad jag menar? I så fall, vilka övningar är bäst för det då? :)
Och för att få en mer timglasig figur ska man väl inte träna midjan så mycket va? Kan man göra andra magövningar som inte breddar ut?
Jag är fortfarande ganska dålig på att hitta rätt muskler att träna och få forma, men jag lär mig mer.
Tacksam för alla tips!
För det första bör du träna alla muskelgrupper, om du lämnar en ute eller tränar den dålig så kommer du få obalanser som kan få konsekvenser i smärtor och dålig hållning.
Timglasfiguren får du från en bred rygg och bredare rumpa/lår. Jag har inte uteslutit magen eller ländryggen på något sätt från träningen, dels för att en stark bål är ett måste för att bli starkare i mark/knäböj men också för att inte få ont/dålig hållning som jag nämnde tidigare.
Dvs, träna tungt i alla muskelgruppen så kommer det av sig själv. Du kommer inte bli ett muskelberg av att lyfta tungt, det krävs testoboosters och steroider för att kvinnor ska se ut som män av styrketräning.
#1 Jag tränar redan alla muskelgrupper just för att inte bli ojämn, men päronform hade jag redan innan och nu har det franhävts lite mer. Därför behöver jag lite hjälp just nu :) Jag antar att jag får ta det lugnare med benen och satsa mer på överkroppen. Jag vet inte riktigt hur jag ska få en bredare rygg? Hur kan man träna ryggen utan maskin?
Det är möjligt att bygga med kroppsvikten endast men det är väldigt begränsat. Med fördel kan man styrketräna på gym, visst det kostar men man får i min mening bättre och snabbare resultat.
#3 Gym är jag redan på! Glömde kanske bort att skriva det. Jag försöker satsa lite mer på överkroppen just nu, men vet du om hur man kan träna musklerna som är precis under brösten?
#4 Hela bröstet i uppdelat i övre bröstmuskler, mellersta och nedersta. Jag förmodar att du menar de undre? Kan du rita på en bild och bifoga vart du menar?
Jo, jag tror också jag menar de undre.
Det röda jag har markerat på den här bilden är vart jag vill komma åt. Nu vet jag ju såklart om att kroppen på bilden är onaturlig (tog från internet) men ungefär lite sådär skulle jag vilja se ut från sidan.
Genom att en byst står utåt mer så det framhäver en smalare midja, är det möjligt tror du?
man kan ju klart träna bröst och fokusera på de undre bröstmusklerna, men som sagt. För att bevara balansen i kroppen krävs det att man tränar allt jämlikt.
#7 Jag tränar som sagt redan hela kroppen jämnt. Men jag undrar i tråden vilka övningar det finns som gör att man kommer åt musklerna där jag markerade på bilden? :)