Matvanor
Hej!
Hur ser en typisk träningsdag ut för er när det gäller kosten (från morgon till läggdags)? När på dagen tränar ni och hur lägger ni upp maten kring det? Och hur får ni i er tillräckligt med vatten?
Det vore också intressant att höra hur en icke-träningsdag ser ut för er gällande vatten och mat.
Jag behöver inspiration för matupplägg och att dessutom få i mig mer vatten för att kunna komma underfund med vad som "fattas" då min kropp inte riktigt återhämtar sig så bra efter träning. Läkarna påstår att jag är fullt frisk och inte har någon brist på något så det bör inte handla om det utan snarare att jag missar något. :)
Tack på förhand!
Träningsdag:
07:00 Frukost: 250g kvarg med hallon, fruktkuber och granola eller havregrynsgröt på 1 dl gryn, 1 banan och ett ägg.
10:00 Frukt eller ett gäng riskakor, ev. båda
12:30 Skollunch: vad som erbjuds men halva tallriken med grönt.
15:30 Banan+proteinshake
(träning, oftast frukt eller shake efter)
19:00 middag, husmanskost. etc. köttfärssås med fullkornspasta och mängder av grönsaker.
fruktsallad, grovt bröd, kvarg eller dylikt om jag blir hungrig efter.
Om jag tränar på morgonen byter jag plats på "frukosten" och "förmiddagsmålet". Tränar jag efter lunch tar jag ofta en proteinshake på vägen hem och äter ett rejälare mellanmål hemma. Så ovanstående är "basen" men det kan variera en del som sagt.
På vilodagar äter jag vid ungefär samma tider men skippar proteinpulver och byter ut mot ägg eller kvarg.
Vatten får jag i mig så det räcker och blir över. Dricker ca 1,5 l vid träning, minst två glas på morgonen, flera glas vid varje måltid och säkert en liter utöver det, så det har aldrig varit ett problem.
Vaknar: äggvita/stekta ägg + gröt
Förmiddag: 1 Frukt/en påse minimorötter
Lunch: Kyckling/fisk med mycket grönsaker ev potatis, keso + nån bea sås typ
Eftermiddag: Whey + creatine + bcaa (Gymmar)
Kväll: Samma som lunch
Sen kväll: vispad casein + grädde
När jag tränar så brukar jag göra det på förmiddagen.
Morgon/frukost
Ev. en kopp kaffe och ev. PWO i form av tillskott.
Efter träning/lunch/middag
200-300g kött alt. 400g fisk, broccoli, potatis, mycket sås.
Kväll
Två smörgåsar med majonnäs och ost, morot, 20g 90%-ig choklad, havregrynsgröt med kanel, sötningsmedel, grädde och mjölk.
Känner jag mig hungrig på morgonen så brukar jag koka två ägg eller stoppa i mig runt 70g jordnötter.
Vad gäller vatten så brukar jag dricka runt 4-5 liter i samband med träningen. På "vilodagar" brukar jag dricka runt 1-2 liter under dagen, brukar bli rätt törstig av havregrynsgröten. Har man än vattenflaska med sig så brukar det inte vara svårt att dricka ordentligt.
Frukost: havregryn och 2 kokta ägg Efter träning: proteinshake och en banan lr 200g lätlkvarg och frukt Lunch: 100-150g kött/kyckling/fisk m rotfrukter/råris/quinoa och grönsaker. Mellanmål: 200g keso m bär, kaffe och ev en grov macka m avokado och skinka Middag: typ samma som lunch men lägger till lite mer fett, nötter eller nån sås Kvällsmål: keso/kvarg/ protein m nötter och frukt Och en vilodag ser ungefär likadan ut :) Har alltid m vattenflaska och dricker mkt kring träning, får väl i mig 2liter om dan.
Jag tränar helst på morgon/förmiddag (i alla fall före lunch). Hur matintaget ser ut varierar. Ibland tränar jag på fastande mage, ibland äter jag frukost. Det beror lite på hur hungrig jag är när jag vaknar. Efter träningspasset försöker jag få i mig ett mål mat inom ca en timme. Gärna något i köttväg, med grönsaker av något slag och ganska mycket fett. En vanlig måltid för mig, helt enkelt.
Jag har hittat en frukost jag verkligen gillar… det är en slags ägg-gröt. Det ser ut lite som äggröra, men är grötig i konsistensen.
Såhär gör man:
5 ägg
5 msk vispgrädde
kanel
salt
en handfull grovt hackad mandel, ca 20 st
kokosfett eller smör
1/2 tärnat äpple
Blanda ägg, grädde, salt, kanel och mandel i en skål. Det ska bli en hyggligt slät blandning. Smält kokosfett eller smör, ca 2 msk, i en kastrull på svag värme. Häll i äggblandningen. Rör om försiktigt då och då så det inte blir bränt eller fastnar i botten. När blandningen inte är sladdrig längre, utan blivit mer fast i konsistensen, är det klart. Häll upp i en skål. Häll i vispgrädde, lite extra kanel och äpple. Ät och njut!
Tack för era svar. :) Definitivt inspirerande för någon som är dålig på rutiner!
Tränar innan frukost..
Frukost: Varierar, allt från macka med salami + smoothie, till knäckemackor m. salami eller grönsaker. Drickor oftast vatten, men ibland mjölk eller te till. Ibland äter jag kvarg/annan 'yoghurt' och till det müsli eller varma bär.
Lunch: Beror på vad skolan serverar. Brukar mest bli knäckebröd + grönsaker/frukt.
Mellanmål: Frukt.
Middag: Ibland knäckebröd (haha, mycket knäckebröd), eller varm mat när jag lagar det. Försöker få med grönsaker till. :)