Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 785 ggr
grugnina
0

Friskis & svettis?

Jag har tänkt att börja träna på friskis & svettis och har några frågor:

Tänker på den individuella träning, gym

1. Vad är det för åldersgräns?

2. Är de kunniga?

3. Vad kostar ett årskort? 

4. Vad är snittåldern på de som tränar där? 

5. Vad har de för maskiner/träningsredskap?

6. Hur ställer man upp sig på träning med grupper? Om det finns kvar?

(7. Har de träningsredskap för de med trasigt knä?, där man inte behöver belasta knät så mycket)

Är inte så duktig på att hitta på deras hemsida :)

[westerlind]
0

Jag är trogen Friskis & Svettisare och ska försöka svara på dina frågor.

1. De flesta föreningar har en åldersgräns på 15 år. Några har dock att du får träna på gym med vårdnadshavare från det att du fyller 13 år. Detta kan dock skilja sig, så hör med stället du har tänkt börja träna på!

2. Jag anser att ja, de är kunniga. Man får ha i åtanke att de utbildade inom Friskis & Svettis och det är inga PTs som springer omkring. Men för att få vara ledare på Friskis & Svettis (typ jympa eller gyminstruktör) så har du gått flera utbildningar. Det är inte bara att skriva upp sig som instruktör och sedan får du bli det. Det är många tester.

3. Detta kan också variera, enklast är att kolla på din stads hemsida. Ett årskort brukar ligga på runt 2000 kronor.

4. Alla åldrar tränar på Friskis! På mitt Friskis är det allt från 15 till 80åringar. Det är en härlig blandning och min upplevelse är att alla är välkomna, ingen dömer. 

5. Precis som tidigare, det här skiljer sig. Men de Friskis jag har varit på har haft fria vikter i form av hantlar och skivstänger, ofta en avdelning där man tränar med kroppsvikt (hänga i ribbstolar och använda gummiband), och sedan finns det såklart också träningsmaskiner och konditionsmaskiner.

6. Om du menar pass där man tränar flera stycken (typ jympa) så finns det en bokningssida på din stads hemsida. Den brukar heta "Boka pass" och där loggar du in med ditt träningskort och bokar det du är sugen på att träna. Annars kan man alltid ringa och boka in sig.

7. Det finns det nog! Lättast är att gå dit du vill träna och be att få en rundtur, det är möjligt på "mitt" Friskis i alla fall. Då kan du också se vad det finns för maskiner.

Hoppas att mina svar hjälpte till lite :)

fia-mia
0

1. Vad är det för åldersgräns?

15 år, 13 med målsman

2. Är de kunniga?

I min förening (Norrköping) tycker jag det. Jag ska själv bli gyminstruktör och har första utbildningen om några veckor. Har dock varit med på alla möten osv. i år och tycker alla har koll på läget och de flesta har någon form av "spetskompetens". Vi utbildar också varandra internt, dvs är du duktig på etc. olympiska lyft håller du en grundlig genomgång för övriga instruktörer för att bredda kunskapen ännu mer.

3. Vad kostar ett årskort? 

Varierar, jag som studerande betalar 2500:-/år.

4. Vad är snittåldern på de som tränar där? 

Beror på när du är där, när jag tränar förmiddagar är det främst seniorer, efter lunch killar <25 och efter kl.17 är "alla" där för att generalisera lite.

5. Vad har de för maskiner/träningsredskap?

Precis samma utrustning som vilket gym som helst.

(7. Har de träningsredskap för de med trasigt knä?, där man inte behöver belasta knät så mycket)

Absolut, boka en instruktion så får du extra hjälp!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus