simmning!
hej tänkte mest bara höra effektiv simmning egentligen är?
om man är som jag utan kondition och inte mycket musklar alls just nu pga ett stilla liv pga sjukdom! jag skulle jättegärna vilja börja med simning men funderar på hur effektivt det är, det tränar ju i stort sätt hela kroppen. . .
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Jag skulle säga att det är väldigt effektivt, det är ju jättejobbigt att simma. Jag är som dig svag och otränad och funderar på att simma. Jag simmade lite med en kompis och efter typ 2 simtag va jag helt Slut haha
Simning är jättebra träning! Det är både kondition och styrka, beroende på hur man simmar också. Man är i princip tyngdlös i vattnet så man belastar inte leder och andra delar som man annars gör när man tex går/springer.
En sak som många inte tänker på dock är att det är viktigt att simma rätt. Alltså kan det vara bra att be någon kunnig kolla när man simmar så man gör rätt bentag och armtag. Simmar man fel tränar man inte kroppen liksidigt vilket säger sig självt inte är nyttigt.
Sen är variation också bra när det gäller simning. Att tex inte bara köra bröstsim (som de flesta gör) utan också köra lite ryggsim eller lite crawl tex. Bentag kan man också simma för att få lite variation :)
Mvh Linn
#1 oh okej :)
#2 okej tack så jättemycket för ditt svar! för förr när jag simmade när jag var yngre kunde jag simma väldigt långt utan att bli trött dörfär blev jag osäker på effektiviteten! så tack så mycket för ditt svar!
// Claudia Bertheau
#3 Jag som är f.d tävlingssimmare kunde förr, när jag tränade 5-6 ggr/vecka, simma hur långt som helst utan att bli trött, man behövde inte ta i. Nu blir jag trött efter 200 meter typ så man tappar ju lätt konditionen :)
Vill man göra det lite jobbigare är det bara att ta i mer och simma snabbare någon längd, sen lugnt en längd osv. Men då är det viktigt med rätt teknik.
Sen kan man tex köra mycket benspark (på mage eller rygg) med simfötter om man har själv eller om det finns att låna i simhallen där man simmar. Då har man en platta att hålla i och sparkar med hela benen (från höften, inte bara från knäna). Man kan då variera hur jobbigt det ska vara genom att ta i olika mycket. Där kan man också köra lite intervaller, tex halva längden snabbt och halva långsamt. :)
Man kan göra samma sak med armtag men då måste man ha ett bra vattenläge så man inte sjunker. Men oftast, om man är otränad kan man köra med benen samtidigt för det blir jobbigt för armarna tillslut ändå.
Mvh Linn
#4 okej tack för din kunskap, betyder mycket att en som har koll ger mig tips och ideer (Y)
// Claudia Bertheau
#5 Inga problem, jag tycker det är roligt! :) Oftast är det svårt att ge tips och ideer såhär när man inte sett hur någon simmar..
Mvh Linn
Simmning är jätte bra träning, precis som #2 tränar du både styrka och kondition på ett "snällt" sätt.
Skulle väldigt gärna vilja börja igen eftersom jag inte kan hålla på med normal träning pga leder och muskel problem, men jag är tyvärr allergisk mot klor 😕
Jag vill inte stjäla tråden, men kanske någon har några råd ang det. Som sagt vill jag jätte gärna börja simma igen men jag är extremt allergisk mot klor (får huvudvärk och hudutslag bara min mor använder klorin i en annan del av huset) går jag in i ett badhus får jag samma symptom fast värre samt svullna ögon och näsblod så fort jag kommer ner i vattnet. På sommaren är det ju inga problem eftersom jag bor precis vid havet, men det är inte många månader det är tillräckligt varm för att simma även om jag är väldigt varmblodig och hoppar i först och kommer ut sist.
Är det någon som vet vad man skulle kunna göra?
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
#6 okej jo det kan jag förstå, men vem kan man be kolla då ? :s
borde inte de i simhallen ha påpekat när man var med skolan i simade om man simade konsitgt?
// Claudia Bertheau
#7 Jag vet inte vart i sverige du bor men vissa simhallar har saltvatten eller annat. Kalmar hade iaf saltvatten förr vet jag. Kanske värt att kolla upp om det finns något ställe i närheten som inte använder klor? :)
#8 När man lär sig simma med skolan lär man sig att ta sig framåt, inte så mycket annat, tyvärr.
Du kan tex kontakta simmsällskapet där du bor och höra om någon kan hjälpa dig om du inte känner någon som håller på med eller har hållit på med simning :)
Mvh Linn
#7 ingen fara :) jag har ju redan fått reda på det jag ville!
#9 ohh okej det kanske jag får ta o göra sen då ;)
// Claudia Bertheau
#9 Det hade jag ingen aning om, tack för tipset!
Bor i närheten av Helsingborg och såg att det fanns en i Ängelholm som använde sig av saltvatten, men den var tvungen att stängas ner för inte så länge sen, typiskt 🤐 Men de kanske finns några andra i trakten så jag ska definitivt söka vidare, tack igen!
#11 Lycka till! :)
Mvh Linn
#10 Det är annars bara att fråga någon som tränar och som du ser är duktig i hallen. Jag har ställt upp på sånt många gånger.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tänkte ge en liten uppdatering om det nu finns någon annan här med samma problem som mig.
Har googlat och ringt runt till olika simhallar i Skåne och Ängenholm/Helsingborgs området men har inte kunnat hitta någon som använder sig av saltvatten. Rönnebadet, som de var tvungna att stänga ner för inte så länge sedan, ska antagligen börja använda sig av klor efter nybygget.
Fritidsbadet i Ystad använder sig av saltvatten och en av personerna som jag pratade med när jag ringde runt sa att han trodde att det fanns en i Kristianstad också, men eftersom det ligger lite väl långt borta för mig får jag försöka leta vidare!
Jobbigt, hoppas du hittar något! Jag är också klorallergiker så jag vet hur det är att ha det problemet.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
#15 Ja det är lite frustrerande, särskilt när man inte kan hålla på med annan träning >< Men jag får väl helt enkelt spendera lite extra tid i havet under sommaren och försöka hitta på något annat de andra månaderna, cykling har fungerat rättså bra än så länge 😃
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#16 Skaffa en våtdräkt så kan du förlänga säsongen.
Eller om du har djupa fickor och ett stort badrum, så kan du installera detta:
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#17 Har redan en våtdräkt 👍
En sån där hade varit praktiskt att ha, fast man känner sig nog lite instängd 😂