Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 3150 ggr
Sevgi
0

Hur börjar man?

Hej!

Jag har varit otränad i över 2 år och vill verkligen ändra på det, jag trivs inte med att ha det såhär och jag orkar inte alls lik mycket som förut. Jag vet dock inte hur man gör då jag alltid tränat med hästar + långa sträckor eftersom jag var tvungen att gå dit jag skulle.

Jag vill först och främst ha större kropp, har en så kallad "modellkropp" men jag tycker inte det är snyggt när man ser revbenen :p vill alltså bara ha större armar, för de är sjukt smala. Har dock alltid haft pinnsmala armar, och jag vill ändra på det. Och större ben och även lite på magen och höfterna. Det första jag tänker på är kosten, men jag vet inte alls hur det där fungerar! Behöver bara någon som kan bolla lite tankar hitåt!

Vill bara påpeka att jag är vegetarian + laktosintolerant

Agnez94
0

Tja, det beror på hur man vill göra. Kan du tänka dig att börja på gym? Vill du lyfta vikter eller baka konditionsträna? Hur mycket vill du träna?
Om du vill bygga muskler föreslår jag vikter (gärna fria vikter) 3 pass i veckan till att börja med. Om man köper gymkort ingår ibland en introduktion till gymmets alla maskiner och då kan du även ställa frågor om annat. De kan kanske till och med hjälpa dig göra ett träningsprogram.
Här är en bra sida om styrketräning med program för nybörjare: http://www.styrkelabbet.se/
Vill du träna kondition gäller samma sak - 3 ggr/vecka i önskad kategori (löpning, cykel, simning). Det finns ofta nybörjarprogram. Här är ett: http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm

När det gäller kosten:
1. Har du lätt för att gå upp i vikt eller ner i vikt?
2. Maten beror på träningsformen

Jag är själv inte vegetarian så jag hoppas någon annan kan hjälpa dig med det, annars:
http://lmgtfy.com/?q=vegetarian+tr%C3%A4ning

Sevgi
0

#1 Tack så mycket för svar! Alltså, för att göra allting enkelt kan man säga att jag bara vill gå upp i vikt men jämnt fördelat över kroppen, och jag har jättesmala armar. Simning har jag funderat på för det tycker jag om, även om jag snabbt blir trött haha. Jag går varken lätt upp eller ner i vikt, men jag försöker ändå undvika bakelser och skräpmat. Gymkort tänker jag köpa på ett badhus så jag kan simma där också :)

MagArne
0

Testa att köpa någon form av kosttillskott typ gainers som innehåller mycket proteiner och kolhydrater. Jag fick tipset av en återförsäljare att om man blandar i en matsked matolja i sin gainers så tar kroppen upp innehållet långsammare vilket gör att man inte får en blodsockertopp. Bra om man vill ha sin gainers som ett mellanmål och inte direkt efter träningen.

Annars är det nog att ändra maten till skogshuggardiet och äta gröt till frukost och hoppa över sin lilla skål med mjölk och frukostflingor.

Även jag vill gå upp lite i vikt då jag är smal som ett sugrör så denna tråd tänker jag följa.

Agnez94
0

Om du vill äta "vanlig mat" alltså ej diet (LCHF , GI, Viktväktarna) så kör på husmanskost (ät tills du är mätt, ät när du är hungrig). Jag skulle även föreslå att du inte äter pasta i jättestor utsträckning då det kan generera en snabb viktökning och att det dessutom är ganska näringsfattigt. Potatis (med skal är jättenyttigt, ungsbakad med skal är gudomligt tycker jag) innehåller inte jättemycket kolhydrater men mer vitaminer/mineraler än pasta. Råris är också nyttigt, grovt bröd likså. Gröt - av havre, råg eller bovete. Sen är fetter också väldigt nyttigt. Smör, olja (bra olja, inte matolja utan raps eller oliv), grädde. Inga mängder såklart men i lagom mängd (bättre med fet än snabba kolhydrater). Sen kompletterar man med protein och om man är vegetarian och tränar så för man se till att man får i sig allt man behöver. Jag har hört att det kan vara lite knivigt.

Sevgi
0

#3 sånt har jag också funderat på, kosttillskott i flytande form är något jag faktiskt tycker om. Flingor och mjölk äter jag aldrig men en skål yoghurt med müsli äter jag nästan varje dag. :)

Sevgi
0

#4 Tack så mycket! Det är jättebra att veta. Jag försöker äta när jag bara är hungrig/äta ofta men lite. Det är bara lite svårt att förbereda matlådor, men jag får se till att bli bättre på det helt enkelt. Och kanske fixa ett basmål att ta med.

Carvecomp
0

Som du skriver så vill du bli mer vältränad alltså kanske inte bara utseendemässigt utan orka mer, känna dig piggare och samtidigt få en finare kropp med mer massa.

Kroppen kommer ju formas och växa automatiskt om du börjar träna och jag rekommenderar dig att hitta något du tycker är roligt som tex simning som du nämnt. Vill du bygga massa är ju gymmet det bästa men det kräver också en hel del av dig så har du inte stort intresse av det så är det svårt att hålla kvar träningen där. Däremot bodypump är en bra gruppträning där du tränar både styrka och lite kondis, man hållet ett bra tempo "pump" och man blir väldigt taggad.

Tänk också på att när du börjar träna och röra dig så kommer du behöva mer mat kalorier än tidigare då förbränningen ökar. 

Att börja dricka gainer eller andra tillskott tycker inte jag är rätt ände att börja i utan man kommer väldigt långt på att bara börja äta mer, så himla enkelt! Gainers är bra för den som behöver och har det behovet. Jag tränar på gymmet 6 ggr i veckan (är tjej) men jag dricker sällan gainer. Endast om jag av någon anledning missat en stor middag och måste snabbt fylla på med de kalorier jag missat. Proteinshakes däremot dricker jag flera om dagen men det viktiga är att äta nyttig mat ofta. Bättre energi!

Mitt råd är att du helt enkelt äter ofta om du inte redan gör det och mer än du gjort tidigare, större portioner.

Om man inte är van att äta ofta tex 5-6 ggr om dagen så är det svårt i början om man är van att äta sällan. Inte lätt att klämma ner ett mellanmål om man fortfarande är mätt. Men frukt bär och nötter är ett bra alternativ.

ManU77
0

@TS Jag såg att du var vegetarian. Äter du ägg och fisk? Om inte, fundera på om du kanske skulle göra det. Ägg är något av det mest näringsrika du kan få i dig. Dessutom innehåller de gott om fett och protein. Fisk är även det en källa till protein och väljer du fet fisk får du bra fetter därifrån också.

Sevgi
0

#7 Vilket bra svar! Jag har försökt äta mycket och definitivt oftare, men det skiter sig alltid för frågan blir alltid VAD jag ska äta? Jag åker till jobbet direkt efter skolan mån-tors och vet inte riktigt vad man äta som går att ta med sig i väskan. Vill helst inte köpa saker i affärerna utan vill laga hemma. Försöker äta mycket frukt i alla fall, men det går ju inte att jämföra med måltider.

Och det där med kalorier… vad finns det kalorier i? Är så himla dålig på sånt haha, får googla på det så mycket jag kan sen.

Jag har ju sagt ovan varit otränad i ca 2 år, innan red jag nästan varje dag och åt mycket mer då jag kunde ta med mat och värma i stallet och gick till skolan (30 min), sen hem, (30 min) och sen till stallet (30 min) red, stallsysslor som också krävde arbete av hela kroppen och sen hem (30 min). Så jag gick ju 2 timmar varje dag och red, sen avlivades min häst och sen stannade jag där. Har ingen möjlighet att rida igen så jag försöker liksom hitta något annat, men det är SÅ svårt :P
Tack så mycket för svaret!

#8 Jag äter inte fisk, och ägg försöker jag dra ner på eftersom målet är att bli vegan. Men jag kan ju självklart äta det så länge iaf då det är nyttigt :) och då är det kokt ägg va?

lisa90
0

Jag skulle utan tvekan satsa på någon form av styrketräning, antingen i form av gruppass eller själv på gymmet. Visst är konditionsträning bra också, men du bygger inte muskler på samma sätt som du gör på gymmet och som jag förstår det är du ute efter att bygga upp kroppen.

Också ät, såklart! 

Förslag på bra mellanmål som man lätt kan att ta med i en burk i väskan:

Keso/kvarg med frukt och nötter, kokta ägg med frukt eller på bröd, hemmagjorda proteinbars gjorda på havregryn, proteinpulver, lite honung/dadlar/torkad frukt etc (googla hemmagjorda proteinbars och du hittar massor av recept). Proteinbars brukar jag göra en stor sats och ha i frysen, lätt att ta fram.

Sevgi
1

Hej igen! Tänkte uppdatera lite! :D

Vill först och främst tacka IGEN för alla långa och bra råd, ni är guldvärda!

Sen vill jag berätta lite hur det har gått..

Jag köpt ett gymkort i mitten av januari, och jag har börjat äta mycket mer och försöker att äta oftare också. Grejen är att jag när jag äter så behöver jag typ två portioner för jag är som en varg , men då jag också äter så himla långsamt och mycket så blir jag nästan alltid ensam i matsalen för att ingen orkar vänta, så då har jag aldrig ätit mig mätt. Men nu struntar jag i det och sitter kvar ändå!

Har börjat gymma och simma och börjat märka resultat! Mina nyckelben syns mindre, de syns fortfarande tydligt men mindre. Gapat mellan låren är snart borta, mina byxor som varit för stora börjar passa igen! Och! Jag har gått upp 4 (!!) kg! :D Och jag är så mycket piggare och gladare! Det är SÅHÄR jag vill vara!

Agnez94
0

Grattis! Låter som en lyckad historia. Är det så att du är nöjd nu eller ska du fortsätta avancera i träning/ gå upp i vikt?

mindbender
0

Grattis, låter toppen :)

Sevgi
0

#12 Tack så mycket! Helt nöjd är jag inte. Mina armar är fortfarande smala, mycket smalare jämfört med resten av kroppen. Tänker fortsätta träna större och formigare vader och mer rumpa. Resten av kroppen tränar jag som vanligt :) #13 Tack så mycket :) det är helt underbar!