Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 709 ggr
PoizonBite
0

Dämpande träningssko

Jag har problem med min fotled och har väldigt svårt att hitta en bra träningssko som passar mig. 

Jag skulle vilja ha ett par skor som har en dämpande effekt då jag väldigt lätt får ont i fotleden när jag springer. 

Några förslag på en bra sko?

[_hsleiufhbtv]
1

Vad är det för problem i fotleden? Dämpning kan i många fall förstöra ännu mer, dämpade skor har förstört mina knän och gett mig smärtor vid all löpning. Håller på att försöka leta rätt på vad som är fel på mina knän, ben och fötter just nu mha sjukgymnast. Har tidigare varit och kollat upp löpstil, avstamp och isättning osv vilket lett mig till ett par Asics Kinsei 5, men även av dom får jag ont. Just nu springer jag med möbeltassar under sulorna för att minska smärtan i mån av möjlighet haha 😃

Har du testat att springa i barfotaskor? Det är guld! Dämpade löparskor kan nämligen leda till att man springer fel (men ändå rätt) då man inte känner den smärtan som skulle uppstått om man sprang naturligt så att säga. Det kan också leda till att man stampar i med hälen för hårt, och vi är anpassade av att springa mer på tå. Hälens isättning blir oftast på tok för hård med dämpning, vilket kan orsaka smärta och problem i hela benen. Hade vi sprungit barfota gör det ont att landa på hälen på det viset, och därför springer vi mer på tå = rätt löpstil. Rekommenderar starkt att läsa boken Born to run!

PoizonBite
0

Jag är född med för mycket skelett i fotleden och opererades för det för ungefär 1 år sedan. Jag har alltså inte full rörlighet i foten. Dessvärre blev det inte bättre efter operationen, snarare sämre. Nu är jag inte bara orörlig, utan har även ont. Jag gjorde en ny MR igår, så vi får se vad läkarna säger. Det kan bli så att det blir en ny operation. Det de gjorde under operationen var att ta bort överflödigt skelett.

För att kunna gå normalt måste man kunna ha fotleden i en 100° stor vinkel, jag hade 85° när jag kom till sjukgymnasten efter operationen. Ett halvår senare lyckades jag komma upp i 95°, men längre än så kom jag inte. 

Sedan efter operationen gör det alltså ont, inte bara när jag springer, men det är då det besvärar mig mest. Jag skulle därför vilja ha ett par skor som hjälper mig hantera smärtan :)

[_hsleiufhbtv]
0

#2 Ah okej, då vet jag tyvärr inte. Vad har du för skor nu då? :) Vad har du för sorts löpstil?

Juicy
1

Har inga förslag på skor, men gå in på Löplabbet och förklara dina behov?

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

PoizonBite
0

#3 Just nu springer jag med Nike wmns Air Total :) Ingen aning om vilken löparstil jag har :O

[_hsleiufhbtv]
0

#5 Ta dig en tur till löplabbet och få en ordentlig utprovning så får du reda på det :)

Skogshumblan
0

Dämpning är inte helt lyckat, kan påverka löpstilen men jag är ingen expert. Så, Löplabbet eller större butikskedja kan hjälpa dig bra. Har själv fått bra hjälp på Stadium och löplabbet. Lycka till!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.