Tips sökes!
Hej mitt namn är Nina jag är 18 år.
Jag har tänkt börja träna upp min kropp få starkare armar och rygg sedan skulle jag gärna vilja ha magmuskler.
Jag har haft anorexi när jag var 15-17år , men idag frisk sen ett år tillbaka. Så jag vill inte gå ner i vikt utan det är till och med ok att gå upp något kg.
Så jag undrar om ni har bra tips hur jag ska börja träna min kropp eftersom den idag är väldigt "svag". Jag är ute mycket och går med min hund och ibland löptränar jag men hade tänkt köpa ett gym kort också.
Kanske har du tips på övningar eller någon bra frukost/lunch/middag.. Ja allt som kan vara bra att veta inför jag ska börja träna! :)
Ja, vad är du sugen på att träna? Eftersom du har haft anorexia kanske du inte borde träna för ofta (om det nu skulle sätta igång någon ond cirkel). Om du tycker att du är svag så är ju styrketräning en bra idé. På vissa gym ingår det en gyminstruktion när man köper kort första gången då kan du ju ta hjälp av det, annars är det bara att googla. När man styrketränar är det också viktigt att man äter ordentligt (protein) annars bygger man inga muskler. Det blir som att träna utan resultat vilket kan sänka motivationen ganska rejält. Med magmuskler menar du magrutor då eller vill du bara ha starka magmuskler?
Vanlig kost räcker nog bra för dig skulle jag tro. Ät det du känner för, när du känner för det. Tips på frukost, tja…. :
Havregrynsgröt med mjölk (gärna standard, 3%), lingonsylt eller äpple med kanel kanske. Någon macka till om man vill ha det. Danskt rågbröd är nyttigt och enligt mig även ganska gott.
Middag:
Kycklinggryta (indisk, thailändsk etc.) med vildris eller vad man nu vill ha till, eller bara lite grönsaker.