Ser det bra ut?
Hej! Jag tränar rätt mycket och ska nu försöka få ner fettmassan litegrann men ändå behålla mina muskler.
Tänkte lägga upp kosten typ såhär. Men vet inte om det är bra eller inte? Känner mig lite osäker. Väger 60 kg just nu, vill gå ner en del.
Frukost: 1-2 ägg.
Mellanmål 1: Kvarg med frukt, bär eller nötter.
Lunch: Här kommer det troligtvis variera lite. Men en stor del av lunchen ska bestå av en proteinkälla med lite kalorier i. T.ex tonfisk. Resten grönsaker. Någon gång kanske det blir något annat än sallad men med lite kolhydrater, fett och kalorier och rätt mycket protein.
Mellanmål 2 (innan träning): Kvarg med frukt, bär eller nötter.
Middag (efter träning): Omelett gjord på äggvitor och till det en del grönsaker.
Låter det här bra eller har jag ingen aning om vad jag gör?
Du har knappt några kolhydrater med förutom frukten, kör du någon LCHF hybrid?
I regel ska du äta 2g/1kg kroppsvikt per dag och även träna tung styrketräning för att bevara/bygga muskelmassa. Ladda ner Lifesum(app) och lägg in allt du äter, då kan du se att du äter tillräckligt med protein/kolhydrater/fetter (i ditt fall 120 gr protein).
#1 Försöker undvika, eller åtminstone dra ner på det. Dels för att jag tycker själv att jag får bättre resultat och känner mig inte lika hungrig och dels för att min mage känns bättre med mindre kolhydrater. Är dock inte rädd för att äta det, händer att jag käkar havregrynsgröt till frukost ibland. Tror du att det ger bättre resultat om jag lägger in lite mer kolhydrater?
Okej, tack så mycket. Ska absolut ladda ner appen.
#2 Jag själv får 100 % bättre resultat med mer kolhydrater, men jag tränar ju för att bygga.
Jag har länge varit rädd för kolhydrater men sedan jag har vågat mig på att äta ca 100 gr / dag så går det mycket bättre som sagt. Förr fick jag ingen skillnad i varken muskelmassa eller fettmassa. Knappt iallafall. Har gått från 125 kg i mark till 140 kg i loppet av någon månad. Men det är ju fler faktorer som spelar in där än bara maten(träningsupplägg), men min ork har förändrats sen jag ändrade i kosten.