Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 809 ggr
[dog-emmi]
0

Träning på gym - tips!

Hej!

Jag är en 19 årig tjej som tränat på gym i ungefär 3 månader nu. JAg är fortfarande nybörjare och kan ingenting om "gym-världen" med allt som man hör hela tiden på sociala medier. Alltså, jag kan ingenting om något utan kör alltid bara med maskinerna på gymmet såsom det står att man ska.

Nu vill jag att det ska visas lite resultat också och jag vill lära mig hur man gör det. Mina gympass brukar se ut ungefär att jag börjar med att springa på löpbandet i 15 min, sedan kör jag maskiner i 20 minuter och avslutar med att springa 15 min. Grejjen är att jag blir nästan aldrig trött och svettig, borde man inte bli det? Det känns som att maskinerna inte ger nått och efter att jag kört 3 maskiner brukar det bli typ, "jahapp, vad gör man nu då?"

Någon som har tips på övningar att göra på gym, med och utan maskiner, som gör min träning mer effektiv?

Jag är ute efter att träna mage, ben och kondition.

[Majbot]
0

Om du inte blir utmattad eller ens lite svettig så tränar du med för låg intensitet. 

Effektivisera din träning genom att sätta upp mål, exempelvis att du vill kunna ta x antal kg i en viss övning, eller kunna springa x km/h i x sekunder. 

Det kvittar om du tränar 1 timme eller 1 timme och 30 minuter. Om du inte utnyttjar tiden till fullo så kan det kvitta. Jag menar det är ofta jag ser tjejer på facebook som säger "har tränar i 3 timmar på gymmet idag!!", Jaha men vad lyckades du på den tiden? tänker jag…

[SophD]
0

Be om hjälp av en PT? :)

[dog-emmi]
0

Tack för svar!

Jag får prova att sätta lite utmaningar då :)

Kan inte ta hjälp av PT då jag som student inte riktigt har dom pengarna ;)

[SophD]
0

#3 Okej, jag förstår! :)

magrutor
0

Finns massor med bra övningar överallt på internet! http://www.styrkeprogrammet.se/ har ett övningsarkiv där du kan kryssa i vilka muskler du vill ha övningar för samt vilka redskap du har så kommer det upp massa övningar som passar!

Jag rekommenderar övningar som involvera många olika muskler, istället för att man sitter i en maskin och kör en liten muskel i taget. Det blir roligare, jobbigare och effektivare! Trycker du på övningarna som kommer upp på styrkeprogrammet.se så står det vilka muskler man använder.

Lycka till! :)

Agnez94
0

Kanske du borde se över hur tungt du styrketränar. Många tjejer på gymmet kör 3x15 + metoden med löjligt låga vikter (är själv tjej). Själv värmer jag upp med 4 min rodd på högsta nivån (10) för att efter det gå till sittande rodd maskinen och börja med lägsta vikten (14kg) kör 10 reps, vila, sen 27 kg 10 reps, vila och efter det 35 kg och 10 reps. Sen börjar mitt huvudpass och ser ut så här:

Marklyft 40kg 3x5
Bänkpress 20kg 3x5
Knäböj 15kg 3x5
Militärpress 15kg 3x5
Latsdrag 55kg 3x4

Plankan
Liggande benlyft
Omvända sit-ups

Passet tar ca 60 min och jag blir svettig. Sen stretchar jag som nedvarvning. Här är ett program som ska vara väldigt effektivt:  http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/
Sidan är förövrigt riktigt grym, kolla in den!

[dog-emmi]
0

Tack för alla bra svar!

Har en fråga bara, jag har ofta hört människor som sagt "jag kör ben idag." "Jag kör mage idag" osv. Dom kör alltså bara 1 muskelgrupp det passet så det är det jag gjort också, jag tänkte att man kanske bara kan köra en muskelgrupp i taget,  men det behöver man alltså inte göra?

[Majbot]
0

Det fungerar att köra färre muskelgrupper/dag om man tränar ofta. Att träna en muskelgrupp per pass och endast träna 4-3 ggr i veckan är inte optimalt eftersom musklerna hinner få så mycket vila.

Jag tränar 6 dagar i veckan och min split är följande:

Dag 1: Rygg/Triceps, Dag 2: Bröst/Biceps, Dag 3: Ben(Baksida+vader), Dag 4: Axlar + Mage, Dag 5: Armar, Dag 6: Ben(Framsida), Dag 7: Vila

Detta är ingen split man ska börja med som nybörjare innan man vet exakt sitt mål och kan formen på samtliga basövningar iaf (Knäböj, bänkpress, militärpress, marklyft).

Jag har gjort detta upplägg för mig och utefter vad jag vill uppnå. Exempelvis jag har låtit benen få jobba både på ryggdan(Marklyft) och 2 andra bendagar för att jag känner att jag har kommit långt med min överkropp och rygg som det är idag. Bara för att detta upplägg funkar för mig så behöver det inte funka för någon annan.