Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 1313 ggr
magrutor
0

chins - uthållighet eller maxstyrka?

Hej!

Jag klarar i nuläget 5 chins, är det maxstyrka eller uthållighet jag ska träna för att förbättra mig och kunna klara mer chins?

Om vi säger att jag kör latsdrag t.ex., spontant tänker jag att det borde ge mer att köra 5 reps av så tungt jag kan än typ 15 reps av lägre vikt.. Men jag vet som sagt var inte.

Någon som vet? :)

RobinEH
0

För att du skall utföra en chin så måste du ju dra upp hela din kroppsvikt. Som du skriver så är det mer logiskt att du satsar på styrka snarare än uthållighet.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Joguem
0

Fokusera på tyngre vikter för just chinsen, sätt in negativa repetitioner med viktbälte och sänk dig sakta ned. Det blir ungefär som en maxning i övningen och kräver längre återhämtning men kan hjälpa väldigt mycket för att öka antalet reps du klarar. Men som med alla muskler och all träning så är det alltid variation som är nyckeln till fortsatta resultat. Perioder av lätt/medel/tung träning kommer ge dig så mycket mer än endast flera månader av konstant nötande med samma reps antal och övningar. Glöm inte marklyft i ryggträningen, nog den mest underskattade basövningen som finns, den ger så extremt mycket och man vore bara dum eller okunnig om man skippar den!

magrutor
0

Tack så mycket! 

Jag kör marklyft också men tänker mig mer att det är nedre rygg, eller är det övre också? Jag skriver upp alla övningar jag gör som hjälper för chins för ett skolarbete. Det är därför jag måste veta det, annars vet jag att man såklart måste vara stark i hela ryggen :)

Joguem
0

#3 Marklyft tar på hela ryggen, men framförallt då trapezius och ländryggen, men har du den med i träningen kan jag lova dig att chinsen kommer gå snabbare att öka i. Annars hjälper ju även alla roddövningar mycket för latsstyrka, speciellt hantelrodd med fokus på kontraktionen.

magrutor
0

Okej då ska jag absolut se till att inte glömma marklyften! Tack för hjälpen! :)