Protein shakes
Jag vet att det är mycket snack om detta lite här och var men protein shakes vad kan man ha det till exakt? Utöver att man har det som en extra källa av protein så klart? Och isf vilken gillar ni bäst?
Jag undrar samma sak ang bars?
/Christine
Om du inte är ute efter att bygga muskler så ser jag ingen större nytta med att dricka protein, om det inte är så att du vill ha det istället för middag om du ska ha ont om tid att fixa mat.
Proteinbars är i min mening inget för folk som inte vill bygg heller, med tanke på hur högt kcal värde de i regel har.
Är det okej/gör det nån "nytta" om man tar en bar efter ett styrkepass och ändå bara styrketränar två gånger i veckan? Jag har bara sista veckorna testat bars (Questbar, godare än väntat) direkt efter passet, sen hem och för det mesta ägg och keso då. Jag vill bygga lite muskler men har inte tid/lust att träna styrka mer än så just nu då jag tycker danspassen är roligare.
/Christine
Sålänge du inte överskider ditt kcal intag/dag så mycket så du börjar lägga på dig mycket fett så ja.
Jag brukar slänga i proteinpulver när jag gör smoothies av olika slag som jag ska ha med mig till exempelvis jobbet de dagar jag jobbar länge, ibland i frukostgröten. För mig är det ett enkelt sätt att få i mig lite extra protein då jag är en dålig vegetarian och ofta hamnar lite lågt. Plus att med lite mer protein i "vanlig" mat håller man (jag) sig mätt lite längre och inte blir sugen på söta saker. Jag använder ofta hampaprotein (känns naturligt och bra), men nu har jag snöat in på ett risprotein från Renée Voltaie i smaken Raw Kako Chai. Den funkar i både gröt, smoothies och pannkakor! Ska jag bara ha med mig till gymmet för att ta en shake direkt efter har jag smaken choklad, det funkar alltid.
#5 Har samma problem att jag inte får i mig tillräckligt med protein ens beräknat på att jag inte är ute efter att bygga muskler… Är vegetarian och så petig med mat att det är svårt att hitta bra proteinkällor… Var köper du proteinpulver? Och vad kostar det ungefär? :)
#6 Jag köper lite överallt! På exempelvis ICA MAxi kan du hitta Renée Voltaires produkter. Annars kan du klicka hem från exempelvis Gymgrossisten, eller Fitnessguru. Går du in på en hälsokostbutik (exempelvis Life) kan du hitta "naturliga" proteinpulver som hampaprotein.
Det kostar lite olika. Renées kostar runt 200 kronor för en burk på 400 gram. På olika websidor får du betala från 150 kronor och uppåt beroende på vilket sorts protein du vill ha, hur mycket etc.
Jag har två vassleprotein från Gymgrossisten (ett med chokladsmak och ett med jordgubb som är sötat med Stevia) som är nöjd med. Sedan har jag ett hampaproteinpulver jag köpt på Life, och två olika från Renée som jag köpte på Ica Maxi.
Body science från mmsports är bra och billigt, 159 kr kilot + man får mängdrabatt om man köper flera stycken. Utöver det får man studentrabatt om man nu har mecenatkort.
Någon som har nått tycke kring fitnessguru's protein pulver och shakes?
#9 Smakar fan rent ut sagt. Dessutom har de tillsatt Aminosyror till det proteinet för att 'fylla ut' = not goog i princip.
Finns ingen mängdrabatt för deras protein heller.
läste att Aminosyror ska vara bra?
#11 Jo men när företagen fyller ut vassleprotein med Aminosyror så är det för att det är billigare än basen. Genom detta så höjs kvävehalten och denna halt mäter man för att se hur högt proteinvärde pulvret har.
Detta resulterar i att pulver får en hög kvävehalt men själva pulver är utspätt med Aminosyror. Om proteinet innehåller mycket taurin eller glycin t.ex så innebär det att tillverkaren har försökt höja kvävehalten.
Vad jag kan se på en gammal burk jag har från fitnessgurun så är där taurin tillsatt iallafall.
Du betalar för vassle, då är det vassle du vill ha och inte ett som är utblandat med Aminosyror, you get what I mean?
jo jag fattar bara undrade efter som jag hört att de ska vara bra…just asking :)
Förstod det, ville bara förklara varför tillsatta Aminosyror i just vassle m:fl inte är det bästa :p
hej!
lite intressant att Aminosyror används som "utspädning" i proteinpulver. Protein ÄR ju Aminosyror. finns det vissa Aminosyror som är bättre för muskeluppbyggnaden (t ex de essentiella) eller varför räknas det som "utspädning" att ha i Aminosyror (och vilka Aminosyror använder man för spädning?). Lite nyfiken bara :)
#15 håller med vill veta det med ?
#15 Eftersom Aminosyror och vassle är två skilda saker på ett sätt. Frågan är, vill du betala för just vassle (som jag antar att man vill ha eftersom man köper just vassleprotein) eller för en blandning?
#15 Skrev som exempel i mitt förra inlägg (taurin eller glycin)
#15 & #16
Ja, protein byggs helt korrekt upp av Aminosyror. Vilka Aminosyror och vart de är placerade utgör proteinets funktion, det handlar om allt från cellreceptorer till kollagen. Det finns 8 Aminosyror som vi inte kan tillverka på egen hand; Fenylalanin, isoleucin, leucin, lysin, metionin, treonin, tryptofan och valin. Övriga 12 Aminosyror har vi endogen produktion av.
De essentiella aminosyrorna är de viktiga att vi får i oss för att stimulera muskeluppbyggnad, det tyder även på att det är just leucine, isoleucin och valin som är de viktigaste. Det är specifika proportioner av de olika essentiella aminosyrorna som gör protein bättre alt. sämre
Genom tillsättning av ex. glycin och taurin så kan man deklarera ett högre proteininnehåll samtidigt som mängden essentiella Aminosyror indirekt sjunker. Vi betalar alltså för Aminosyror som vi kan tillverka själva.
Vad gäller vassle så är inte spetsning så farligt. Vassleprotein har en bättre aminosyrasammansättning än vad vi behöver, så att tillsätta lite icke-essentiella Aminosyror gör ingen stor skillnad. Det behåller de nödvändiga proportionerna.
Kanske ska tillägga att jag syftade på whey isolat främst, lite fel att säga vassle.
tack #19 för så utföligt svar :)
Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono