Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 1053 ggr
Ribessa
2014-01-27 17:38
0

Squats?

Jag gissar att jag gör väldigt fel när jag squattar då jag inte känner någonting förutom i vaderna, haha! Jag vill träna mest rumpa, och då är ju squats de de flesta pratar om. Självklart finns det andra grejer också, men jag stör mig alltid på squatsen då, ja.. Det bara känns från knäna och ner. Vad tusan gör jag fel? Eller är det så? Haha

Stephanie
2014-01-27 17:39
1

Tänk på att ha vikten på hälarna, du ska kunna vifta på tårna när du är nere. Jag kan också göra det lite fel, så att det mest tar på låren och inget på rumpan, men då räcker det med att jag verkligen tänker på vilka muskler jag spänner under övningen.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
2014-01-27 17:40
0

Filma gärna från sidan och visa om du vill 🙂

Ribessa
2014-01-27 17:46
0

Jag har provat om nu, frågat vänner, kollat videor, nu känns det enbart i smalbenen, vad är det här?! hahah

Juicy
2014-01-27 17:59
0

Viker du knäna inåt i lyftet kan det vara orsaken. Svårt att säga när vi inte vet hur det ser ut.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Stephanie
2014-01-27 19:28
0

#3 Om du bara känner det i smalbenen så skulle jag tro att du lutar dig för mkt framåt och trycker ifrån med tårna. Som sagt, filma gärna, för annars är det svårt att säga vad du gör fel 🙂

[Majbot]
2014-01-27 22:42
3

Tror du lägger mycket av din vikt på tårna, därmed känns det mest i vaderna. Hur går du ner i en knäböj? Korrekt form är lika med som att sitta och skita o skogen med all vikt på hälarna.

Bondkaka
2014-02-13 18:51
0

Tänk på att knäna ska vara i samma nivå som tåspetsarna när du gått ner i squat :)

Jag pallar inte fler än 15 squats förrän det krampar i låren och jag måste vila, så jag kör 15 * 3-4 gånger :P

RobinEH
2014-02-13 20:15
1

Att inte låta knäna passera tårna innebär en kraftig limitering av rörelsemönstret och vid träning med vikter sätter det onödig stress på höft och nedre rygg. Finns ingen direkt anledning att begränsa rörligheten genom att hindra knäna från att passera tålinje, såvida man inte lider av specifik knäproblematik.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Bondkaka
2014-02-13 21:34
0

#8 Aha, då var det fel information jag läst mig till via instagram ang squats :\ då ska jag själv se över hur jag utför mina :)

Juicy
2014-02-13 21:55
1

Fysiopodden har ett helt avsnitt tillägnat just knäböj. Finns på iTunes och fysiopodden.se. De som har podcasten är utbildade sjukgymnaster och går således igenom övningen ur ett biomekaniskt perspektiv. Kanske kan hitta några tips där?

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny