Övningstips för specifka muskelregioner?
Tjena
Är relativt ny i träningsgropen, iaf i gymvärlden.
Är kraftigt byggd sedan tidigare men inte mer än vad som normalt kommer vid tungt arbete under flera år.
Är 28 år och börjar känna att vissa delar av kroppen skulle behöva stärkas mer.
Tänker iom nytt jobb nu och mer tid efter jobbet börja på gym inom en snar framtid, så kommer ha tillgång till vettig utrustning. Men är även intresserad av övningar man kan göra hemma med normal hemmautrustning eller bara kroppsvikt. (kommer inte kunna gymma på gym de dagar jag har sonen hos mig)
De grupper jag främst vill stärka för hållbarhetens skull är ryggmuskler och benmuskler, framförallt kanske knän och neråt.
Ryggförstärkning för hållnings skull, och benförstärkning för uthållighets skull vid mycke "stående dagar"
I övrigt efter förstärkning så kommer jag sikta på hela kroppen, dels för utseende och dels för förbränning av "överflödsfett" som börjat lagras lite på "fel ställen" so to speak =)
Så utöver rygg och benövningar. Finns det någon grupp muskler som "byggs snabbare" än andra?, tänker då i byggande för förbränningssyfte. (Mer muskler mer förbränning)
Men först och främst är jag ute efter tips på övningar till rygg och ben utefter de mål jag nämner ovan.
// Paltfan
Dessa övningar kan utföras hemma:
Armhävningar (elevera benen så blir det tyngre), diamantarmhävningar, dips (ta det lugnt med axlarna), rygglyft, Hitlers hund, crunches (inte situps), cykelcrunches, plankan, sidoplankan, benlyft, utfall, knäböj (kroppsvikt) och klättring (ingen bergsklättring).
På gymmet så föreslår jag att du satsar på knäböj och marklyft. Men om målet primärt är att stärka hållningen så är bålträning vad du bör fokusera på, då är plankan bra.
Vill du fokusera på muskelgrupper som byggs snabbare än andra så föreslår jag att du fokuserar på basövningarna; knäböj, marklyft, bänkpress, chins alt./samt stångrodd och militärpress (stående). Träna samtliga övningar varannan till var tredje dag och öka belastningen varje pass.
tack!
// Paltfan