Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 842 ggr
HannaHallgren
2014-02-06 15:12
0

Osäker

Hejsan svejsan och förlåt om jag stör här eller inte är lika erfaren som väldigt många andra är men jag måste bara få fråga en sak.

Jag vill så himla gärna börja gymma. Jag hade en period förra vintern där jag håll igång ganska bra. Jag har redan gymkort också men problemet är att när jag kommer till gymmet så känner jag mig så himla osäker och det känna som att jag verkligen inte hör hemma där. Jag vet knappt vad jag gör, och jag går bara runt och kollar typ. 

Det enda jag gör när jag går dit är typ att springa för det vet jag ju hur man gör. Men jag känner mig helt enkelt osäker. Som att folk tycker att jag inte hör hemma där när det är en massa människor som är såå mycket mer tränade än vad jag är.

Och jag vill gärna börja med träningen nu eftersom att jag ska utomlands i juni så kanske jag hinner tona min kropp litge tills dess.

Är det någon annan som har känt likadant?

[westerlind]
2014-02-06 19:35
0

Jag tror att det är mååånga som har känt/känner så där! Jag var likadan första gången jag steg in på gymmet i "vuxen" ålder. Gick in, blev halvt skräckslagen över alla flåsande, stånkande, starka, slanka, människor i fräcka kläder. Där och då hade jag ett val - antingen fortsätter jag vara skräckslagen, eller så biter jag ihop och kommer ihåg varför jag är där. Jag bet ihop - och tur var det! 

Jag började på enkla maskiner som inte hade vikter utan använder gummiband (eller liknande) som motstånd. Inget konstigt med att flytta på en pinngrej och försöka hitta rätt vikt, utan bara peta in mellan 1-10 och lätt att ändra. Där harvade jag ett tag tills jag vågade mig på mer och mer grejer. Man tittar på andra, härmar vad de gör, kollar på internet, bokar en rundtur. 

Idag går jag in och är flåsande, stånkande, stark och (nja) slank. Ser jag sådana som verkar halvt skräckslagna brukar jag le mot dem (kanske det skrämmer dem..) för att försöka bjuda in dem till den härliga, fantastiska värld som jag tycker gymmet är.

Nu blev det ganska långt men det jag vill säga är att du är inte ensam om din känsla. Det jag tycker att du ska göra om du känner dig osäker är att höra med receptionen (om det finns en sådan) om det finns möjlighet att få en rundtur/instruktion på gymmet. Annars kanske du har en kompis som kan visa dig? Eller så kikar du på hur andra gör, hur använder de sakerna - och härmar. Ett steg i taget så kommer du snart ha gått runt i hela det där gymmet!

HannaHallgren
2014-02-06 22:18
0

Tack så jättemycket! Ja, jag får väl bita ihop lite och tänka på varför jag är där. Jag menar man måste ju börja någonstans! 

Tack så mycket för svaret! Jätte gulligt! :D

[Majbot]
2014-02-06 22:45
0

Ett tipps är att ha en anteckningsbok där du skriver ner vad du ska göra varje pass, på vilken vikt, datum osv. Så kan du under tiden du gymmar antecka hur många reps du gör.

Ganska kul att kunna gå tillbaka och se sin utveckling! ^^

RobinEH
2014-02-06 23:12
0

Du vet, det spelar ingen roll vad folk tycker såvida du inte bryr dig om dem. Går man till gymmet så gör man det för att förbättra sin kropp, inte för att vinna någon omtyckesröstning.

Man kan bara styra över sin egna inställning.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

HannaHallgren
2014-02-07 00:15
0

Tack så mycket! Ska försöka tänka på allt! :)