Hjälp med mål!
Hej! Som skoluppgift ska vi sätta ett mål som vi ska kunna nå inom 4 veckor där vi ska förbättra konditionen. Vi ska bland annat göra ett träningsprogram och planera hur vi ska nå målet. 🙂
Har ni några tips för mig som vill kunna springa 1 mil? Jag vet att jag kan springa 7 km.
Jag är lite osäker på hur jag ska jobba mig fram för att komma till 1 mil och hur snabbt jag ska öka distanserna. Borde jag köra intervaller?
Tips på bra saker man kan tänka när man håller på att ge upp och vill sluta springa? Efter fem kilometer brukar jag nämligen få väldigt ont på olika ställen i kroppen. 😕
Enligt mina erfarenheter är intervaller bäst, men samtidigt som man varvar med lugna distanslöpningar.
Frågan är väl snarare varför du får ont, vet du det? Man ska inte få ont av löpning, i sådana fall i benen av trötthet. Får du ont i fötterna eller en annan sorts smärta i benen kan det bero på dina skor.
#1 Ok! Hur många minuter ca kör man intervaller? Typ spurta 1 min och jogga lugnt 2 min?
Jag har ingen aning varför jag får ont. Håll får jag ibland men det är om jag ätit/druckit för nära inpå. Men det onda jag beskrev växlar. Det kan vara så att jag börjar få ont i knät, höften eller foten efter halva tiden. Sist jag joggade kunde jag i princip inte gå under några timmar efter joggingturen för att jag hade så ont i höften och gången innan det var det samma sak men med knät. Ibland går allt hur bra som helst - och ibland får jag en sådan effekt under och efter en joggingtur.
#2 ja det låter väl bra :) Hm, sådär ska det ju inte va. Har du rätt skor?
#3 Jag har dessa från adidas - http://www.sportamore.se/produkt/23682-adidas-duramo-4-w-w-vitrosa
När du springer, "tappar" du din höft då? landar du på hälen ? Sträcker du på dig eller är du hängig i ryggen, dvs dålig hållning?
#5 Jag springer rätt mycket på tå. Har väldigt dålig hållning. Går, sitter, står som en krok… 😐
garanterat därför du får ont efteråt då skulle jag tro. Träna på att springa med rak rygg och landa på dina hälar.
#7 Ja, jag försöker alltid tänka på att jogga med rak rygg men desto längre jag joggat - desto krokigare blir jag. Landa med hälen känns väldigt onaturligt. 😮Men får testa det!
Intervaller är bra!
Tänker lite på din rygg och hållning… tränar du någon styrka? Annars kan det vara en idé att börja för att stärka upp dig själv! Mer muskler - bättre hållning - lättare att springa - du orkar längre. Win!
#9 Ok! Jag brukar köra hemmaträning 0-5 dagar i veckan. Då gör jag lite armhävningar, sådana där ryggövningar där man ligger på mage och sträcker bak axlarna/armarna, magövningar och benträning.
Förutom det har jag i princip aldrig tränat någonting annat än benstyrka och jogging.
#10 Jättebra att du redan är igång! Kör på med vanliga hemmaövningar du, och i vardagen så försök tänka på att "suga in naveln" och dra in rumpan (haha, vad fel det låter) så får du automatiskt en bättre hållning. Och bak med axlarna och upp med hakan såklart! Allt börjar i det lilla :)
Under hösten gick jag från att kunna springa max 5 km(långsamt…) till att springa milen på sex veckor. Och då var jag dessutom sjuk en vecka där i mitten någonstans. Så jag pratar ur egna erfarenheter nu.. Jag körde två intervallpass och ett distanspass varje vecka. Intervallpassen varierade jag mellan att köra längre intervaller, typ 4 min snabb löpning och 7 min pw, till väldigt korta intervaller, t.ex. 15 s spurt och 15 s vila, och allt därimellan! På distanspassen ökade jag ganska lite i början och typ med 2-3 km från nästsista vecka till sista veckan då jag körde milen. Men jag tror du känner hur långt du orkar, när du har kört en runda kanske du känner att du orkar ta en liten sväng till. För mig var det inte ens meningen att jag skulle springa en mil utan jag bara kände att jag hade så mycket mer att ge efter 7 km.
Lycka till! :D
#11 Tack så jättemycket för råden!🙂
#12 Oh! Jättebra att höra från någon som gjort något liknande! Tack för tipsen och din erfarenhet. 😃