Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 2233 ggr
Blanksteg
1

Hur hårt bör man träna?

Jag tränar på gymmet ca 2-3 ggr i veckan. Har dock inte tränat så länge och är fortf. en nybörjare. Brukar träna ca 40-50 min. Målet är att få en fastare kropp och få bättre kondition.

Min fråga är, hur hårt ska man träna på ett pass för att det skall vara effektivt för ovanstående mål att få en fastare kropp? Min självdisciplin är rätt dålig. När jag kör crosstrainer så brukar jag först träna i lite lågt tempo, och efter en stund i högt tempo i nån minut eller tills jag börjar känna att det blir för tungt, sedan lite lågt tempo igen, och sedan högt igen, osv. Är det ett effektivt sätt att träna på? När jag kör i högt tempo så tränar jag inte tills jag absolut inte orkar mer, utan jag går över till det lägre tempot så fort jag känner att det blir tungt. Bör jag istället köra tills jag verkligen inte orkar träna i högt tempo mer? Så som jag tränar nu så blir jag inte riktigt svettig.

Även när jag kör situps så ger jag lätt upp. De första situpsen är inte jobbiga, men vid den första jobbiga situpsen så slutar jag.

[Tassy]
2

Det finns inga genvägar i träning. Du får vad du ger så att säga. Pushar du inte dig själv kommer du inte att komma framåt heller och bli bättre/starkare/uthålligare. Om du inte ens blir riktigt svettig när du kör kondition så är det inte tillräckligt.

Däremot har jag märkt att det kan vara svårt att ta i så att man blir svettig vid styrkelyft.

[Majbot]
2

Du ska kötta så hårt så du känner dig trött i den muskelgrupp du har tränat. Jag har som måttstock att om jag kan gå ut efter gymmet utan problem efter en bendag så har jag kört alldeles för lätt. 

Du ska kötta tills du känner att din hjärna säger att du ska lägga av, och då kör du dubbelt så länge. Bara för att det bränner så innebär det inte att du kan göra fler reps/springa lite längre osv.

Juicy
2

Du ska trötta ut musklerna, men nödvändigtvis inte gå till fail i varenda set och övning. Det ger bara negativa effekter på CNS (centrala nervsystemet) och förlänger din återhämtningstid.

Ju mer frekvent du gör dina pass, desto lägre intensitet kan du hålla och vice versa utan att blir "övertränad".

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

ManU77
0

#3 Vilka negativa effekter på CNS?

Juicy
0

#4 Vet inte vad som sker rent fysiologiskt men längre återhämtningstid är ju indirekt en effekt.

ronjanyman.se

Blanksteg
0

Ok, tack för alla svaren! :)

[Majbot]
0

#3 Eftersom TS tränar 2-3 dagar i veckan så tror jag h*ns kropp får tillräckligt med vila ändå.

Juicy
0

#7 Missade det.

ronjanyman.se

ManU77
0

#5 På vilket sätt är längre återhämtning negativt?

[Majbot]
0

Jag tror Juicy syftar på att kroppen måste få tid till att återhämta sig(den muskelgrupp man träna) tills nästa pass då man går på samma igen.

ManU77
0

#10 Ok, men det är ju inget negativt. Återhämtning är en viktig del i resultaten man får.

Själv kör jag HIT, vilket går ut på att träna riktigt intensivt… till failure. Ett helkroppspass tar ca 20 minuter om jag slipper vänta på maskinerna. Ett pass i veckan är fullt tillräckligt, och i vissa fall behövs längre tid till återhämtning än så. Men negativt… nej, det upplever jag absolut inte att det är. Resultaten jag får överstiger med stora mått de resultat jag fått tidigare, när jag tränade mer traditionellt.

[Majbot]
0

#11 Tror inte på idén om att endast träna en gång i veckan, det har jag nog förklarat i tidigare trådar.

ManU77
0

#12 Det har du säkert. Jag testade… det är ju en tanke om man vill veta ifall något fungerar eller inte.

lisa90
0

Jag tycker inte man alltid behöver träna tills man absolut inte orkar mer lr tills man mår illa, då fasar man snart för att gå till gymmet. Man får resultat ändå, men man måste bli trött i de muskler man använder. Börja enkelt, bestäm dig för att när det börjar bli jobbigt på crosstrainern ska du köra i det jobbiga tempot 2min till. När situpsen börjar bli jobbiga, gör 3 till osv.

Juicy
0

#12 Precis så jag menade. 

Det är negativt i längden att inte låta kroppen återhämta sig ordentligt mellan passen. Jag har tre dygns vila mellan varje pass för en specifik muskelgrupp (det upplägget passar mig bäst) men att gå till fail hela tiden skulle inte gå med den frekvensen.

ronjanyman.se

ManU77
0

#15 Nej, precis. Det är alltså inte att gå till failure som är negativt egentligen, utan det faktum att du vill träna oftare gör att den metoden inte passar dig.

Blanksteg
0

Nu, för en gång skull så känner jag av träningen, i armarna och benen när jag sträcker på dem. Gymmade i förrgår, smått hårdare än vad jag brukar och var lite mer disciplinerad och försökte hålla ut längre. Tränade både kondition och styrka (ben, armar och rygg). Det var först igår kväll som jag kände av spänningarna i armarna och benen. Det är dock inte träningsvärk (det gör inte ont, utan musklerna känns bara spända när jag sträcker på dem).