Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 1818 ggr
[MiniPim]
0

Börja träna

Hej! Ska börja med att säga: förut var jag en väldigt aktiv människa. Jag gick i simnng, dans och även ridning. Så jag sportade liksom en hel del! Jag trivdes med det också. Med att vara aktiv och göra något min kropp mår bra utav. Men sen så slutade jag i allt, jag vet inte varför egentligen. Det var nog mest för att jag bestämde för att lägga ner all min tid på mina kaniner. Men nu känner jag att jag har börjat må dåligt fysiskt. Jag är mer lat nu för tiden och sitter mest framför ipaden och kollar på serier. Såklart lägger jag fortfarande ner massor med tid på kaninerna, men den tiden jag inte gör det sitter jag bara och degar framför datorn/ipad. Jag äter även väldigt onyttigt. Så min hälsa är inte på topp direkt. Jag känner att efter att jag har slutat träna har jag även börjat äta mindre, blivit otroligt smal (inte lika kraftig heller). Och sen har jag börjat få ont i rygg och i knäna. Jag tror det kan bero på att mina muskler är för "klena". Så jag kommer garanterat börja träna på något sätt. Men vad för träning är bra för mig? Ska jag ut och springa, simma eller vad kan vara bra? Jag vill helst göra något som jag kan göra själv, jag gillar inte riktigt att ha någon lärare som säger åt mig att göra si och så. Förut promenerade jag och spelade även fotboll på sommaren, men nu är allt borta. Så jag behöver verkligen tänka på min hälsa. Är 13 år dessutom. Tar emot alla tips!

[MiniPim]
0

Och en sak till, jag får jättelätt håll. Vad beror det på?

ManU77
0

Vill du förbättra din hälsa ska du först och främst se till att börja äta bättre. Kosten är A och O för hälsan. Börja där.

När du gjort en förändring till det bättre med kosten är det läge att börja fundera på vilken typ av fysisk aktivitet du vill ägna dig åt. Ett tips är att du håller dig i rörelse. Att vara rent allmänt mer aktiv är bara bra. Ta promenader t ex.

Kanske kan du sedan bygga på detta med annan träning. Jag är ett stort fan av styrketräning och har du möjlighet att träna styrke med hjälp av någon kunnig person som kan lära ut rätt teknik är det förmodligen något av det bästa du kan göra för din hälsa på lång sikt.

Metnal
0

Är du 13 år tycker jag att du skall börja med någon lagsport, du träffar kompisar i din ålder och får mer kondition samtidigt.

Finns många sporter som du kan börja med som har nybörjargrupper för 13 åringar.

Börja med simningen, ridningen eller dansen igen?

Hitta på något nytt? finns ju mängder med sporter… skridskor, fotboll, gymnastik, cheerleading, innebandy, boxning, kampsport? kolla vad som finns i din kommun!

Heja dig!

Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com

Instagram: @metnalized

alfred.
0

Jag måste tipsa om handboll en riktig rolig sport som ger bra träning, är själv 13 och tränar handboll och innebandy och det är det roligaste jag vet så det är något jag tycker du ska testa. Tränar ganska mycket så undrar du något så är det bara att skicka ett pm:)

[MiniPim]
0

Jag ska självklart börja äta bättre mat som är nyttigare och hälsosammare. Jag är väldigt smal och äter lite, men jag tänkte att om jag börjar träna lite kanske jag börjar äta mer också. För förut var det så. Jag vill intr gå i någon lagsport, utan jag vill träna själv. Ridningen ska jag förhoppningsvis starta upp med denna sommaren men jag ser inte det som en sport. Om det är någon lagsport jag skulle va intresserad av så skulle det va badminton.

[_hsleiufhbtv]
5

Ridning är ganska krävande, om det görs på rätt sätt. Jag blir rejält svettig och trött efter ett hoppass med pållen på en timme, iofs är han ganska bråkig 😃 Ben och mage tränar man också otroligt mycket inom ridning, inom stall över huvud taget. Testa att mocka 10 halmboxar till storhäst på rad så ska du få se hur det känns i magen! Det är kanske ingen direkt sport, nä, men det är himla krävande (och ROLIGT!!) om man gör det rätt.

Badminton är roligt och aktivt, inte heller är där någon lärare som ger pekpinnar, utan man får spela som man själv vill så att säga. Klart att läraren ger tips och så, men det är ju bara konstruktiv kritik.

Löpning är annars bra, eller jogging. Promenader också. Jogga en kort skogsrunda tre gånger i veckan kanske? Nåt sånt litet räcker ju till en början :)

[MiniPim]
0

Tack så mycket för svaren! Jag har läst och så, men kan inte svara ordentligt då jag bara har internet en stund och hinner inte. Men iallafall, har varit hos läkare och jag kommer behöva gå hos en sjukgymnast. Pga knäna. Så jag ska inte börja med något speciellt just nu eftersom jag måste träna på ett speciellt sett, men kommer förhoppningsvis starta upp ridnigen denna sommaren också! :)