Bli av med de sista kilona?
Hej!
Jag har över ett år nu tränat regelbundet och ändrade min kost till en mer nyttig och hälsosam kost mars 2013.
Från och med att jag började träna 21a Oktober 2012 har jag gått ner 24kg, men jag har fortfarande inte nått mitt viktmål. Så jag tänkte höra här ang. tips och etc.
Jag har stått på samma vikt nu ett tag och mitt träningsschema ser ut såhär (bifogar bild).
Finns det något jag bör ändra? Jag har ca 15 kilo kvar att gå ner och vill gå ner mer i fett och bygga lite muskler.
(säg gärna till om ni behöver veta något mer).
Hej!
Vad duktig du är! Mitt tips är att du lägger in lite mera styrketräning. Att du i alla fall tränar igenom hela kroppen vid 2 olika tillfällen. Då får du mer muskler och samtidigt förlorar fett. Jag har tränat mycket i mitt liv och gick då 3 gånger i veckan på gymmet kombinerat med motion, då raska promenader eller löpbandet. Jag rasade i vikt samtidigt som jag fick muskler. Jag tycker du ska lägga in så du styrketränar vid minst 2 dagar och dela då upp kroppen så du har tränat igenom hela kroppen när veckan är slut. En annan viktig sak är att om du stått stilla ett tag och inget händer så kan det vara bra att du varierar din träning. Om man exempelvis cyklar hela tiden så kan det vara bra att kanske ställa sig på en stepp, eller på löparbandet. Man gör något nytt och det brukar kroppen svara bra på. Variation är trixet. Jag är ingen Pt eller expert, men har själv fått föra detta av min tränings coach och det funkade.
Lycka till!
#1 tack för tipset, nu är jag ju så himla dålig på styrka och vet inte riktigt vilka övningar man ska göra. Som ni ser genom schemat blir det mest kondition genom veckan och det är väl det jag är van vid :)
Okey jag förstår,men gå med en kompis på gym de första gångerna, sen när du vet hur maskinerna fungerar så är det lätt som en plätt. På google hittar du massor av olika övningar man kan göra med maskiner och fria hantlar osv. Kanske ditt gym har en hemsida? kika där. Det är lite svårt att bygga muskler utan att träna styrka faktiskt. Styrka+konditon är det allra bästa:)
#3 åh nej nej, jag vet hur allt med maskiner, hantlar etc. fungerar 😃 brukar oftast vara jag som visar människor, så ny på gymmet är jag inte.
Menar mer att jag har inget bra upplägg för styrketräningen.
Vissa tränar ju ex.
Måndag: Biceps, triceps och axlar
Tisdag: rygg
Onsdag: Mage och lår
Torsdag; Vader
etc.
Förstår du hur jag menar? :)
Du når ditt mål genom att justera kosten mer, och träna tyngre (styrka). Fett förbränner du smidigast genom intervallträning och annan cardio.
Lyft tungt, ta hjälp av instruktör och våga ta i så svetten sprutar.