Träna ben..
Hur många gånger i veckan tränar ni ben? :)
En… Ibland två, kör rullande schema som inte styrs efter veckan så ibland blir det två per vecka. Bästa och absolut roligaste musklerna att träna enligt mig!
Två per träningsperiod, där varje träningsperiod är 8 dagar. Så typ 2 ggr/v.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Kör tre helkroppspass i veckan för de mesta, så tre gånger i veckan. Då jag ibland tvingas till träning två dagar i rad(för att få ihop tre träningspass i veckan) blir det överkroppen ena dagen och underkroppen andra, så en sån vecka blir det bara två gånger i veckan.
En gång.
Två gånger, baksida ben/vader och framsida ben.
En gång. Tränar man bara tillräckligt hårt behövs det inte mer.
Jag kör ju Stronglifts 5x5 så det blir knäböj tre dagar i veckan.
När jag väl kommer igång igen så gäller 3 pass per vecka. #6 Eleveringen av proteinsyntesen i specifik muskelgrupp kommer ju ha återgått till basnivå inom 48 timmar efter träningspasset oavsett hur hårt du tränar. Däremot krävs längre återhämtning för CNS ju hårdare man tränar.
okej :)
#8 om man har 2 ggr i veckan men har passen dag 2 & 3.. alltså efter varann.. så ger det inte lika mycket som dag 2 & 5 ? :P
Försöker få ihop ett träninschema men 1 muskelgrupp krockar alltid med dagens efter hur jag än gör .. suck :P
#9 Det senare är effektivare än det första ja.
Men träning 1 dag efter ett likadant pass ger ändå lite ?
#11 Proteinsyntesen jobbar fortfarande då med att gå tillbaka till basnivå i de musklerna så det känns bara dumt. Hur ser schemat ut?
mån: löp + arm
tis: löp + mage
ons: skolgympa (oftast inget jobbigt) + ben
tors: arm + ben
fre: löp + mage
lör: löp + arm
sön: vilo + mage
Har utgått från att ha 4 konditionspass i veckan & försökt få in 3 träningspass per muskelgrupp i veckan (arm, mage)
dock fick ben bara 2 pass/ vecka, men man tränar ju ben när man springer typ så gjorde inget enligt mig… men aa.. får inte ihop det riktigt så jag vill ha det… vill heller inte ha för många muskelgrupper på en o samma dag .. :/
ville inte att ngn muskelgrupp skulle läggas 2 dagar på varann heller.. men aa .. nöjd med schema- upplägget förutom benen …
vill inte heller ha ben efter ett löpningspass & löp- passen vill ja inte ändra dag på :P
#8 Men man vill ju inte träna igen så fort man är tillbaka på basnivån. Man vill ju låta kroppen bygga också. Då behöver man vila en aning mer. Dessutom beror återhämtningen på vilka muskelfibrer man aktiverat, och tröttat ut, under träning. Detta är så intressant, tycker jag, att det förtjänar en egen tråd.
Hur mycket återhämtning som krävs för att kroppen ska hinna med att bygga upp sig också, inte bara nå samma nivå (baseline) som innan träningspasset, verkar vara högst individuellt. Drew Baye berättar i en föreläsning på Youtube att en försöksperson i en studie av Arthur Jones (Nautilus grundare) behövde två veckors vila mellan träningspassen för att återgå till baseline, och ytterligare en vecka (alltså totalt tre veckors vila) för att bygga mer styrka. Detta är ju ett extremfall, men visar klart och tydligt att man behöver lyssna på kroppen och ta reda på hur mycket vila just den enskilde individen behöver. Snittet i dessa studier låg på ca en veckas återhämtning mellan passen. Noteras bör att deltagarna i dessa studier tränade till positive failure, dvs till de inte orkade mer… alls!
Tränar du inte rygg/bröst/axlar överhuvudtaget?
Självklart vill man kunna återgå till träningen så fort eleveringen av proteinsyntesen i muskelgruppen återgått till basnivåer. Det är ju under denna tid som den anabola effekten av träning sker.
Eleverad proteinsyntes - proteinnedbrytning = x proteinbalans
Basnivå proteinsyntes - proteinnedbrytning = y proteinbalans
När proteinsyntesen i muskeln återgått till bas så måste ju proteinnedbrytningen minska för att proteinbalansen skall vara fortsatt gynnsam. Vill man ligga på en positiv proteinbalans vid basnivåer så behöver man inte träna alls bara äta tillräckligt.
Så varför skulle kroppen behöva bygga "också" när den redan gjort det optimalt?
Vad gäller Drew Bayes video så gör han en väldigt dålig referens till något verk av Arthur Jones. Vet du vilken "studie" han refererar till så får du gärna ge mig referensen/länken. Jag ser även gärna referens till de studier du syftar till därefter.
Träning till form av koncentrisk failure leder till längre återhämtningstid och är därav ogynnsam om målet är muskelhypertrofi.
# 17
jo, de tränas i vissa övningar, men har själva koncentrationen på de andra 3, men givetvis dras axlar, rygg & bröst in i dom övningarna..
#16 & #18
Förstår inte riktigt vad ni menar med alla förklaringar.. jag vet att träning är lite individuellt & återhämtningar osv kan skilja från person till person.. men om jag bara tränar en muskelgrupp 2 ggr i veckan tror jag inte resultaten kommer lika fort.. Är inne på min 2:a träningsvecka & resultaten är redan över mina förväntningar.. rädd att jag saktar ner resultaten om jag bara tränar en muskelgrupp 2 gånger i veckan då jag redan upplever att allt funkar bra, förutom benen..
#18 Att vara tillbaka på baseline innebär inte att kroppen "byggt". Det innebär att den är tillbaka på samma nivå som innan träningspasset. För att "byggandet" ska ske behövs som sagt ytterligare en stunds vila. Men allt detta verkar vara beroende av vilken intensitet man tränar på.
Jag har ingen aning om specifikt vilken studie Drew Baye refererar till.
I den litteratur jag läst verkar även förmågan att verkligen bygga volym vara genetiskt betingad, förutsatt att rätt stimulans sker. Det är inte alla som kan se ut som värsta muskelknutten, oavsett hur mycket de tränar. Samtidigt verkar en del ha de genetiska förutsättningarna att bygga volym i stort sett oavsett vilken metod de använder.
Jo, det gör vi… eller i alla fall jag… tror jag. Jag kanske blandar ihop begreppen. Muskelhypertrofi är väl att en muskel växer sig större? Det ska ha en viss koppling till styrkeutveckling, men man kan visst bli starkare även om muskeln inte växer. Jag talar egentligen om styrkeökning, tror jag.
jag är ute efter styrka, utseendemässigt bryr jag mig alltså inte om .. känns som denna tråd börja flyta iväg då jag mest undrar över en- träningen me 2 dagar i rad.. :P
Jag kör benen och magen max en gång i veckan och de andra muskelgrupperna max varannan vecka i 20 minuterspass. Allt enligt Mike Mentzers Heavy Duty -metod. Jag är inte så påläst när det gäller träning och ämnesomsättning, men jag har aldrig varit i så bra form som nu.
Jag kör ben en dag och rumpa/vader en dag, så det blir 2 ggr / veckan :)
Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com
Instagram: @metnalized
okej :)