Träning iFokus

Träning

Etikettövrigt
Läst 625 ggr
Zevzi
0

träningsvärk

I tisdags var jag på thaiboxning.. och idag har jag sån äcklig träningsvärk i vaderna.. de gör ont i varends steg jag tar.. hoppar över träningen idag för det.. Men nu till frågan är det bbra eller dåligt att träna med träningsvärk eller spelar det inte någon roll?

RobinEH
2

Per se så är träningsvärk (DOMS) inte negativt att träna med. Men är det så att man har så pass ont att man knappt kan använda muskeln så är risken relativt stor att man ådrar sig en skada om man prompt skall träna.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Metnal
0

Har du ont i vaderna kan du träna överkropp istället :D

Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com

Instagram: @metnalized

indra-bus
0

Träna en muskel med träningsvärk? Då står ju muskelen på nedbrytning fortfarande.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

RobinEH
1

Muskelnedbrytning sker ständigt. Träningsvärk har enligt dagens vetenskapliga teorier inget med nedbrytning eller återhämtning av muskeln att göra.

Zevzi
0

#2 jag hade ju tänkt träna thai igen. . Och de går inte att inte träna benen.. man liksom står typ på tå å rör sig hela tiden^^

indra-bus
0

#4 de var ett tagsen jag tränade. men de låter konstigt stämmer inte med vad jag lärde mig. Kan du förklara detta. De kommer ju nya rön hela tiden.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

RobinEH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har aldrig varit någon etablerad vetenskaplig teori att träningsverk har med pågående muskelnedbrytning att göra. 

Vad som sker i vår kropp är att protein ständigt bryts ned och byggs upp. Detta är även sant gällande protein i muskelvävnad. Huruvida muskeln ökar i massa eller inte utgörs av proteinbalansen. Proteinbalansen utgörs av proteinnedbrytning jämfört med proteinsyntesering. 

En muskel slutar alltså aldrig att brytas ned. Anledningen till att muskeln kan öka i storlek är att proteinsyntesen överstiger nedbrytningen varvid proteinbalansen blir positiv. 

Under styrketräning så ökar proteinsyntesen i specifik muskel. Här bli proteinbalansen bättre än vid vila. Proteinbalansen förblir dock negativ tills att mat tillförs. Mer om detta kan du se i bilden nedan.