Vad ska man äta efter träning och gör jag rätt??
Hej,
Jag har några frågor och är tacksam om någon kunde hjälpa mig med dem.
Jag vill börja träna lite styrketräning men framförallt konditionsträning. Min fråga är: Vad ska jag äta efter träningen och innan? Vilja maträtter kan jag äta utan att konsumera för mycket fett mm?
Jag har även en annan fråga, just nu för att hålla koll på hur mycket jag får i mig mm. Så har jag börjat använda "Shape up" appen. Är det något bra? Eller borde jag strunta i det?
Sedan undrar jag hur jag ska lägga upp min träning. Just nu funderar jag på att jogga 3-4 dagar och börja jogga under 15 min och lägger till 5min för varje dag jag joggar. Är detta ett bra sätt för att få bättre kondition? Eller tänker jag helt fel?
Är tacksam för svar :)
Jag tyckte shape-up var lätt att använda på mobilen. Jag bytte dock till att registrera min diet på matkalkyl på datorn istället då man hade större koll på mineraler och vitaminer etc. Så är du intresserad av ditt kostintag så kan du definitivt använda appen.
Vill du följa en lågfettdiet så är det främsta att undvika såserna till de maträtter du äter. Men det beror ju helt på hur lågt du vill hålla fettet. Planerar du att vara väldigt strikt så blir det såklart till att välja kyckling, kalkon, sej, torsk och annat fettsnålt kött. Därutöver kan du blanda lite krydder eller dippmix i kvarg om du vill ha en fettsnål sås. Var inte för snål med fettet dock för då kan din hormonbalans få spel. Personligen så skulle jag tycka att du inte bör äta mindre än 1g fett/kg kroppsvikt, men gå åtminstone inte under 0,5g/kg kroppsvikt.
Innan träning så kan du exempelvis äta pasta med lite kyckling och likaså kan du äta det efter träning fast då med lite extra kyckling möjligtvis. Vad du bör äta innan beror huvudsakligen på dina personliga preferenser. Jag tränar bäst fastande/på tom mage medan andra måste äta mycket innan för att inte ta sig en "tupplur" på gymmet. Efter träning så går vanlig husmanskost perfekt, helst inom två timmar efter.
Vad gäller din konditionsträning så låter det som ett fungerande upplägg. Glöm dock inte att sluta lägga till 5 extra minuter för varje träningspass när du nått en viss nivå, annars lär du vara tvungen att jogga hela dagarna.😉
Nu vet inte jag hur mycket du har tränat innan eller så, men jag tycker springa 15 min och sedan lägga på 5 min för varje dag låter jättejobbigt. Om du springer fyra gånger på en vecka så börjar du alltså veckan med 15 minuter (typ 2,5 km) och slutar med 30 minuter (typ 5 km). Det är en väldigt stor skillnad, om du inte har sprungit förut iaf. :P
Men det kan vara jag som är vek också, förstås. Jag personligen skulle nog lagt på något mindre minutantal, typ en minut per pass. Just nu håller jag på med en sån där couch-to-5k-grej för att få bra kondition, det tycker jag känns lagomt jobbigt. Jag tänker att när jag väl kan springa 5k då kan jag börja göra jobbigare pass, när man har någon grund att stå på och inte tröttnar på en gång pga jobbigt.
1# Tack! Ska kolla in den appen. :)
2# Jo, jag kanake inte har världens bästa kondition. Men ska kolla in sidan :D
Tack för era svar! :D