Ang. Bodypump
Styrketräning har aldrig riktigt varit min grej men har nu hittat bodypump som jag gått på ett par gånger och det känns bra. Till frågan, är det bättre att ta lättare vikter och hänga med i tempot eller att ta tyngre och lyfta i egen takt? Jag tar naturligtvis inte så tungt att jag inte klarar av det, men jag har inte hunnit bygga upp musklerna så pass att jag orkar samma tempo hela setet.
/Christine
Det är inte fel att köra tungt och lasta av och fortsätta.
Man kan ta två stänger eller välja att prova tyngre när man har fria vikter. Det viktigaste är att du känner att du får kontakt med musklerna och att du gör rörelserna rätt. Svinga inte, blir du svängig och gungig så skall du gå ner i vikt.
Utmana dig själv
Sätt tekniken och behåll kontakt, slänga på mer kan du göra efterhand. Hafsig teknik och tunga vikter, nej tack.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Jag är väldigt noga med att lyfta rätt, kollar alltid hur profilen ser ut i spegeln. Men att ha två stänger var ju ingen dum idé… Kör nästa pass på fredag så testar det 👍
/Christine
BodyPump går ju ut på att göra ca 800 reps under 1 h tid, plus att det är mer uthållighetsträning för musklerna än muskelbyggande (även om det bygger en hel del). Jag skulle säga att ta vikter så att du orkar hänga med i rätt tempo, annars är det ju i stort sett samma sak som att vara i gymmet och köra på egen hand? Plus att tekniken kommer förbättras och då blir det tyngre, på ett bra sätt.