Komma igång med träning?
Hej!
Nu är det nytt år och jag känner att detta året ska jag prestera mer och försöka göra något åt min träning. Helt enkelt komma igång mer. Dock har jag en del personliga saker som har gjort att jag inte orkat tränat. Jag lider av en blödarsjukdom som gör att jag ibland oförklarligt gör att jag tappar blod som leder till att jag blir mycket trött och orkar inte göra något. Jag får då medicin av doktorn, men detta gör att jag tappar lusten, orken m.m av att träna. Jag har även sedan 2010 haft blödningar från tarm och mage, vilket som gör att jag blir ännu tröttare. Vad som är orsak till mina magblödningar är fortfarande under utredning då det enligt doktorerna inte hänger ihop med min blödarsjuka. För övrigt är det inget som är annorlunda i mitt liv, jag har ett normalt liv och kan träna som alla andra.
Jag har inte varit så aktiv sedan 2010😐 Största anledning till det är nog egentligen mest att jag saknar motivation och okunnighet.. Framförallt är det nog att jag saknar motivationen till att träna när jag är trött o saknar orken. Blödningarna är inget, enligt doktorn, som ska hindra min träning fysiskt. Det är bara att fortsätta som vanligt enligt dom. MEN det är min trötthet som är jobbigt då jag är ovanligt trött konstant.
Men NUU känner jag att jag hemskt gärna komma igång med min träning då det kan hjälpa mig att bli piggare, ha mer ork, bli mer hälsosam, men även få en mer hälsosam kropp som jag kan känna mig lite mer trygg i..
Jag kan inte se mig själv som överviktig. Jag är väl normal, eller vad man kan kalla det. Men efter att ha uppehåll i 4 år är det verkligen dags att ta tag i det. Jag känner mig inte alls hälsosam och det är ingen skön känsla.
Jag vill därför ha hjälp av er som kan mer än mig att ge tips på hur jag kan träna för att uppfylla mina behov. Jag vill inte gå på gym, dels för att jag är så otroligt osäker på mig själv, och jag har lätt för att jämföra mig med dom som är vältränade och tränat länge. Så all träning som man kan göra hemma och utomhus är av intresse! Både styrka i mage, ben, armar, rygg, rumpa m.m, och även kondition. Jag vill försöka vara i gång 3-4 gånger i veckan.
Jag har börjat att göra fruktsallad som jag äter varje dag, som innehåller: 2 kiwi, 1/2 äpple, 1 banan, 1 mango, ca 10 vindruvor. Fruktsallad brukar jag ha i kylen numera, så när jag känner mig sugen på något brukar jag ta lite fruktsallad istället för något annat som är mer onyttigt.
Så om ni som kan mer om träning hemma får heeemskt gärna hjälpa mig med övningar som kan jag göra. Jätte gärna skriva ett litet träningsprogram och ni tror ni har ett som skulle kunna passa mig. Även skriva vad för mat som är bra att äta för att bli mer hälsosam.
Usch… Detta blev långt.. Men jag känner att jag börjar bli desperat efter hjälp och motivation. Är jätte tacksam för alla hjälp som jag får :)
Löpträning är ju lätt att tävla mot sig själv och se förbättringar.
Ta med telefonen med Runkeeper, Runtastic eller liknande och spring 2,5km 2-3ggr i veckan. Dröjer inte länge innan du kan öka till 5km och då är det bara att börja pressa tiderna. Känns det bra så varför inte testa på 10km?
Anmäl dig till ett stadslopp på 5 eller 10km och se hur det känns. Man springer inte dessa lopp för att komma först utan för att det är så bra stämning. Man pratar med folk både innan, under och efter loppet :-)
Sen finns det många träningsappar till telefonen. Själv kör jag med de flesta appar från Runtastic då alla träningspass sparas på sitt konto och man kan hålla koll vad man tränat. Samtliga appar kostar väl sammanlagt knappt 200kr.
På vintern är det väl inte så jättekul att vara ute och springa så spinning på gymmet är ju faktiskt ett bra sätt att träna kondition. Man behöver inte vrida på det tyngsta som går utan man kör med lätt motstånd om man känner för det utan att någon tittar snett. På de olika gym jag varit på har det varit en extrem stor variation av deltagare på spinning och alla har jättekul tillsammans. Så ett leende och ett hej till de övriga deltagarna så är tugget igång :-)
Vindruvor innehåller mycket bekämpningsmedel och frukt i allmänhet innehåller väldigt mycket socker (fruktos som belastar levern) och inte alls så mycket vitaminer som man kan tro.
Om du har problem med tarmarna så är inte det den bästa kosten för dig. Grönsaker innehåller mer vitaminer och mineraler än frukt och då slipper du fruktos.
Ett tips: Sök på antinflammatorisk kost och läs lite om det. :-)
Att träna hemma är alltid utmanande för disciplinen och kräver väldigt stor målmedvetenhet för att bli av. Enklare sätt att ge motivationen en skjuts är att hitta en hobby som du tycker är kul. Kanske cykla i skogen, åka rullskridskor, springa, jonglera, hinderbana, ja det finns så mycket olika saker att göra.
Om du vill hitta styrketräning för hemmabruk så finns det massor av sidor på internet med övningar. Bland annat: HemmaTräning - för dig som vill träna hemma