Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 3176 ggr
serenade
0

Träningsupplägg

Hej på er! Jag har precis hittat hit, men vad jag förstått det som kan man rådfråga och diskutera här och jag hoppas ni skulle vilja hjälpa mig reda ut några frågetecken… 🙂

Jag är 18 år gammal, 172 cm lång och väger lite drygt 80 kg (har inte stenkoll, vill inte haka upp mig på siffrorna på vågen). Under det gångna året har jag styrketränat frekvent och under hösten har det blivit allt mer, i takt med att jag läst på mer om kost, träning och hälsa och jag känner hur det gett resultat - både på att jag fått gå ner ett par klädstorlekar, att jag börjat få mer eller mindre synliga muskler och att jag utvecklas mycket med övningar/vikter/reps och sets. 

Nu till årsskiftet tänkte jag dock ge mig fasen på att bli av med det onödiga fettet jag har. Jag har väldigt lätt för att lägga på mig, och har i stort sett alltid varit rund. Nu är jag dock ganska "normal", skulle jag tro, men vill komma ner till en vikt där jag känner mig bekväm. Motivationen har jag; och jag känner att jag har tillräckligt med kunskap om hur jag ska äta, samt att jag redan har en gymvana (styrketränar i snitt fem gånger i veckan, powerwalkar ca tre-fyra gånger plus har skolidrott). Men! Så är det det där med träningsupplägget. Hur jag på bästa sätt lägger upp min konditions- och styrketräning för att få bästa resultat och nå det jag vill.

Det jag vill är alltså att gå ned i vikt (eller, tja. Vikten i sig skiter jag egentligen i, men jag vill bli av med det onödiga fettet kring armar/buk/lår), få synligare muskler. Helt enkelt vill jag bli lite smalare och slankare. 

Men hur tar jag mig enklast dit? Ska jag satsa på helkroppspass varannan dag? Eller köra på som jag gör nu - ett armpass (inkl. bröst, axlar och rygg), ett benpass och ett magpass? Skadar konditionsträning i samband med styrketräning återhämtning/återuppbyggnad? Eller ska jag kanske dra ner styrketräningen till ca 2 gånger per vecka och fylla ut resten med kondition tills jag gått ner det jag vill och sedan bygga upp styrkan?

Tycker man får så mycket olika råd och synpunkter att allt bara blir förvirrat. Skulle därför vara mycket tacksam för hjälp med att resonera fram till det som blir bäst för att lyckas med mina mål.

[Majbot]
0

Dela inte upp muskelgrupperna om du inte kör 5 dagar i veckan eller mer. Kör helkroppspass tre gånger i veckan och fyll sedan ut med kondition. Effektivaste är att dela upp kondition och styrka på två olika dagar, har inte vetenskapen i huvudet om varför exakt det är så men jag kan försöka rota fram det om du vill veta.

Annars skulle du också kunna dela upp muskelgrupperna och köra PW på mornarna! 

Det viktigaste är iallafall att du kör, inte att du har en exakt detaljerad plan på hur allt ska gå till. Bara du rör dig mot ditt mål!

RobinEH
0

Definitivt helkroppspass varannan dag (3-4ggr vecka), såvida du inte känner att detta gör dig sämre motiverad att gå och träna. Sett till proteinsyntesen i specifik muskel så är det en fördel att träna varannan dag om målet är muskelhypertrofi. En del tycker dock inte om helkroppsträning vilket kan göra det motvilligt att gå och träna. De bästa träningspassen är i slutändan de som blir av. 

Vad gäller konditionsträningen så föreslår jag att du inte utför de samma dag som styrketräningen. Effekten av styrketräning påverkas negativt av effekten av konditionsträning, så att inte utföra dem samma dag är definitivt det bästa. Skulle det nu vara så att du behöver utföra dem samma dag så bör du inte göra det tätt inpå varan. I detta fall så är det bästa att stoppa i sig mycket kolhydrater och ta en tupplur innan du tar dig an det andra passet.

Alltså kan du lägga upp det såhär:
Dag 1: Styrketräning
Dag 2: Kondition/vila
Dag 3: Styrketräning
Dag 4: Kondition/vila
Dag 5: Styrketräning
Dag 6: Kondition/vila
Dag 7: Styrketräning
Dag 8: Kondition/vila
Dag 9: Styrketräning
Dag 10: Kondition/vila
Dag 11: Styrketräning
Dag 12: Kondition/vila
Dag 13: Styrketräning
Dag 14: Kondition/vila

När det gäller att gå ner i vikt så är kosten det som har den största inverkan. Att träna mer betyder inte nödvändigtvis att man går ner mer i vikt. Kroppen är smart och har rätt god förmåga att öka aptiten om energiförbrukningen ökar. Det är dock en fördel att konditionsträna om man är van eller har "behov" av att äta "mycket" eftersom energiförbrukningen ökar och man därav kan äta mer men ändå hålla ett energiunderskott. Är det någon gång man verkligen skall styrketräna så är det vid viktnegång, för att bevara muskelmassa.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

serenade
0

Tack för era snabba svar!

Jag gillar egentligen helkroppspass, bara det att jag tycker de tenderar ta ganska mycket längre tid.. Eller som att jag inte riktigt hinner köra slut på hela kroppen. Tyvärr finns det ju annat som är tidskrävande (i mitt fall studier) och som även det måste prioriteras.

Spontan tanke som dyker upp: det går inte att dela upp så man kör armar, bröst, axlar och rygg ena dagen, andra dagen ben och mage, tredje dagen kondition? I så fall skulle det kanske se ut såhär:

Dag 1: Överkropp (armar, bröst, rygg etc)

Dag 2: Ben och mage

Dag 3: Kondition

Dag 4: Överkropp

Dag 5: Ben och mage

Dag 6: Kondition

Dag 7: Vila (alt. att man börjar om på samma "schema" igen..?) Om jag tar den sjunde dagen som vila skulle jag dock kanske kunna matcha den med dagen jag har idrott i skolan --> ändå en fysisk aktivitet, dock i lite annan tappning (oftast blir det ju någon variant av bollsporter eller dylikt).

Ska dock prova att köra helkropp varannan dag fram till skolstart igen, så länge jag verkligen har tid, för att se hur det fungerar. Och så ska jag definitivt ha i åtanke att inte ha både kondition och styrka på samma dag. Däremot, är det "okej" att avsluta styrkepassen med 10 min på crosstrainer eller dylikt? Ibland tycker jag det är skönt att göra slut på de sista krafterna innan jag lämnar gymmet, nämligen.

ManU77
0

Hm… det finns visst olika metoder för muskeltillväxt. Vilken som är bäst får man nog prova sig fram till.

Jag kör HIT (High Intensity Training). Då ska man köra ett helkroppspass max en gång i veckan. Övningarna körs på ca 75-80% av 1RM. Ett set per övning till failure. Rörelsen ska ske så långsamt som möjligt utan att det blir ryckingt (start-stopp, start-stopp). Från start till failure ska det inte ta mer än 90 sekunder. Tar det längre tid än så får man öka på vikterna.

Personligen har jag fått modifiera passen lite och dela upp kroppen i tre olika pass. Detta eftersom jag, om jag kör ett helkroppspass, får blodtrycksfall och tuppar av när jag kört slut på benen (jag sparar alltid dem till sist).

Pauliine
0

Varmt välkommen till världens bästa träningsforum! 👍

Jag kör som du just nu, ngt mer åt bulk hållet dock men satsar även på att förlora fett. Mitt träningsschema ser ut såhär

Måndag: Morgon 1h Cardio, Kväll armar/axlar

Tisdag (hatar) : Morgon 1h Cardio, Kväll ben (+ mage)

Onsdag: Vila

Torsdag: Morgon: Rygg, Kväll 1h cardio

Fredag: Eftermiddag Helkropp (crossfit)

Lördag: Morgon 1h cardio, Kväll armar/axlar

Söndag: Vad jag känner för! Brukar bli ngt body pump pass eller fokus på enstaka del tex. triceps följt av dans/yoga på kvällen.

Det stämmer att man ej bör kombinera kondition och styrketräning. Nu känner jag min kropp så pass bra så jag vet hur mycket vilotid och sådant den behöver, men fram tills dess tycker jag att du ska satsa på att köra varannan dag som tidigare nämnt. Ett hårt cardiopass direkt efter styrketräning ger negativ effekt på träningen.

Vid mina cardio brukar det bli att springa, ca 850 kalorier bräns då vilket gör att jag börjar dagen med ett enormt kaloriunderskott, vilket är anledningen till varför jag kör på morgonen (love the feeling), ca 10km/h springer jag. Ibland blir det cykling, ibland kombinerat.

Brukar försöka träna 10 ggr/v, men rekommenderar oftast mina vänner/kunder 4-5 om man inte är van. Lättare för mig som jobbar på gym också.

Annars, mat mat mat… Viktigt viktigt viktigt. Men det vet du väl redan :)

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono