Träning iFokus

Träning

Etikettträningstillbehör
Läst 1806 ggr
[MyCassie]
2013-12-27 23:38
0

Bra knästöd

Är ute efter bra knästöd med karborreband, tips? Har redan apotekets knästöd som är.som en socka man trär på, rent värdelösa. Nosat lite på rehband power knee support men de är så förbaskat dyra så vill höra om det finns minst lika bra alternativ snäppet billigare.

VildaVittra
2013-12-27 23:44
0

Har du problem med knäna så är det lämpligare att prova ut en ortos på OT-center, dit  kan du få en remiss av din sjukgymnast.

Ett felaktigt knästöd kan verkligen vara att göra sig själv en björntjänst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[MyCassie]
2013-12-28 00:01
0

#1 Tack för tipset, kände jag inte ens till att man kunde gå den vägen. Men finns det några knästöd på sportbutiker som är bra?

hannakbjorklund
2013-12-28 14:22
0

Jag har använt ett Rehband när jag hade problem med knäet, förmodligen löparknä. Det gav lite stöd, men det jag tyckte om främst var den värmande effekten som mjukade upp en aning och lindrade eventuell smärta.

[MyCassie]
2013-12-28 14:26
0

#3 ok. Jag har inga löparknän (kan inte springa) utan har EDS. Så jag måste ha knästöd som "låser" knäna så de inte böjs så långt bakåt när jag går på ett löpband. Min förra sjukgymnast (har ingen ny än) har bara rekommenderat apotekets knästöd men de är skit.

[Tassy]
2013-12-28 14:26
0

Instämmer med Vittra, det är viktigt att få en ortos som sitter bra. Apotek/sportbutiker har väl egentligen mest skräp i den vägen. 

Dock är det också viktigt att utreda varför du har problem, och om det är ortoser du ska ha, eller rehabträning för att stärka upp. Ortoser gör nämligen att musklerna förtvinar.

Troligen (med tanke på att du är på min sajt också) så behöver du stabila ortoser och remiss till sjukgymnast som hjälper dig att bygga upp stabilitet, för att sedan lägga ortoserna på hyllan och träna på lite mer. Tippar på att du har problem med överrörliga/instabila knän och därmed smärta?

[MyCassie]
2013-12-28 14:29
0

#5 Har EDS där varje led i min kropp är påverkad. Mina knän böjs bakåt när jag går så de måste som sagt låsas med knästöd annars riskerar jag smälla ner i backen och skrika av smärta. Min förra sjukgymnast vägra sätta ortos på mig utan ville behandla mig genom att träna mina leder vilket var en smärtsam metod då träning är tortyr. Sluta gå hos den sjukgymnasten så just nu står jag utan hjälp och ska snart flytta till annat län där jag hoppas de kan börja ta mig på mer allvar istället för att leka Jesus.

[Tassy]
2013-12-28 14:33
0

#6 Ja, som sagt så behöver du få ordentlig hjälp av ortopedtekniker och sjukgymnast för att göra det bästa av situationen. Om dina knän subluxerar/luxerar mycket kan det vara värt att överväga operation.

[MyCassie]
2013-12-28 14:41
0

#7 Operera mig vill man inte, här har de ansett att det kan lindras med att stabilisera musklerna runt knät. Som sagt, de leker mest och tar andra vägar istället för operation. Så har det varit sen jag var 16 (är snart 28).

[Tassy]
2013-12-28 17:37
0

Det är en fördel, då operationer bör undvikas så långt det är möjligt. Har du EDS så komplicerar det en hel del. Om det går att träna upp så se till att de inte bara pratar om det, utan att du får den hjälpen också. Jaga på dem med blåslampa om så krävs (vilket det gör i 9 av 10 fall)…