Kost och Kreatin
Hej!
Efter nyår tänker jag sätta i hårdträningen (vilket nog jag inte är ensam om efter all denna julmat😃).
En stor del av träningen är ju faktiskt vad vi äter, så jag undrar vad ni äter när ni träningar? Någon som kör LCHF?
Sen när det kommer till tillskott, vad använder ni då? Ska köpa hem proteinpulver och Kreatin, vilket rekommenderar ni?
Ha det bra!
Om du tänkt köra LCHF, akta så att du inte får i dig alldeles för lite kolhydrater bara, för då bryter kroppen ner mer protein (=muskler) istället :)
Medarbetare på Social fobi ifokus
#1 Initialt så ökar muskelnedbrytningen men efter ett par dagar då ketonkroppsproduktionen kommit i gång så förändras det. Ketos är muskelsparande.
Jag prövade LCHF ett halvår i samband med träning, vilket inte gick bra alls. Detta betyder dock inte att det inte kommer att fungera bra för dig. Det finns ett flertal som tränar på en ketogen diet som LCHF. Ägg till frukost, husmanskost utan spannmål till middag och kanske än mer ägg till kvällen, inte svårare än så.
LCHF eller ej så kan det vara en fördel att lägga större delen av kolhydratintaget direkt efter träningen.
Kosttillskott finns det inget absolut behov av. Men vet du med dig att du har lite problem att få i dig tillräckligt med protein (~1-1.5g/kg kroppsvikt) så kan det vara en fördel att köpa in proteinpulver.
Vad gäller val av proteinpulver så är vassleprotein ett bra val. Hög biotillgänglighet, bra aminosyrasammansättning, snabbabsorberande och bra effekt på insulinkänsligheten m.m. Men även kasein och vegetariska alternativ som soja och hampa är inget fel på. Personligen så tycker jag om Selfs Micro 100% Whey Active, främs för att jag kommit över dem till bra pris och för att de smakar gott. Smaker som jag kan rekommendera gällande denna sort är Vanilj, Päron & Vanilj samt Choklad. Det är dock en fördel att byta smak ibland så att man inte tröttnar.
Gällande Kreatin så köper jag mitt från gymvaruhuset och då av deras märke FX. Runt 5g per dag är en rimlig doserng (spelar ingen som helst roll när på dagen du intar det).
#2 Aha okej🙂 Men vad händer om man inte har många kolhydrater i sig och måste anstränga sig jättemycket så att inte fettet inte kan bilda energi tillräckligt snabbt? Bryts inte protein ner då eller kan man helt enkelt inte anstränga sig lika hårt då?
Medarbetare på Social fobi ifokus
Att bryta ned muskelproteinet i ett sådant skede och genom att i glukoneogenesen omvandla aminosyrorna till glukos skulle ta tid. Det glykogen som finns kommer att användas i sådan mängd att det kan återfyllas vid födointag. Explosivitet kan mycket väl bli lidande vid kraftig sänkning av kolhydratintaget samtidigt som uthålligheten istället kan öka. Anaerob träning på strikt LCHF är inte optimalt.
Jag äter enligt tallriksmodellen. Fokuserar på protein och grönsaker, men äter gärna fullkornspasta, rullkornsris mm. Försöker även äta nyttiga fetter, t.ex. avocado, kokosolja och valnötter. Undviker sockerstinna vita raffinerade produkter och allt för processerad mat (t.ex. helfabrikat och margarin). Inget krångel, bara "bra mat".
Det enda tillskott jag tar är proteinpulver, har både whey 80 och whey 100 i diverse olika smaker. Kommer dock gå över helt till whey 100 när 80:n tar slut. Så mycket bättre smak!
Jag tränar tung styrketräning på strikt, förmodligen ketogen, LCHF. För mig fungerar det utmärkt. Man har inte tomma glykogenlager bara för att man äter strikt ketogent. Jag har för mig att jag läst att man har ca 50-70% så mycket glykogen lagrat i muskler och lever som om man hade ätit högkolhydratkost. Detta räcker mer än väl till ett intensivt tungt styrketräningspass.
Grejen med styrketräning är just att inslagen av hög intensitet kommer i intervaller. Man tar i som f-n, för att sedan vila ett tag. Kör man detta på en ketogen kost och är ordentligt fettanpassad, kommer bränslet man använder under den intensiva perioden, dvs just när man lyfter, vara primärt kreatin och glykogen. När man sedan sänkt vikten och pustar ut är det primärt fett och ketoner som används. Om man då, som jag, kör ett rätt kort men intensivt program, hinner inte glykogenet ta slut. Jag upplever med andra ord inga problem alls med att träna på detta sätt på en ketogen LCHF-kost.
Testade LCHF men det fungerade inte alls bra för mig, trött, dåliga resultat i spegeln, yr, illamående under träning osv…
Kör idag högt proteinintag (2g/kg kroppsvikt) och fyller ut med fett och långsamma kolhydrater. Äter grädde flera gånger i veckan och sötpotatis dagligen + mycket grönsaker t.ex. (Gröt och äggvita till frukost)
Dricker Aminosyror och creatine under träning för att hindra muskelnedbrytning och creatinet för att dra vatten till musklerna = få mer gains enkelt förklarat. Vassle efter träning, 50 gr.
Äter casein på kvällen, 50 gr vispat med mjölk så det blir en mousse. Grädde till det om det finns hemma.
Har fått bra resultat på att köra såhär så jag kommer fortsätta med det, man får testa sig fram med vad som fungerar bäst för en själv.
Jag skulle säga, köpa inte hem kosttillskott. Se först till att ordna upp din vardagliga kost innan du ens funderar på att utöka med tillskott. Tillskott är just tillskott och resultaten kommer främst komma från din grund i vardagskosten.
Jag har kört LCHF ihop med hårdträning i snart i två år och det jag märkt mest skillnad på är att antalet sjukdagr har gått ner. Är nästan aldrig sjuk längre. gick ner sju kilo med lchf i början och står nu still på det.
Sen så klarar sig kroppen utomodentligt utan kolhydrater, sen om man vill köra strikt eller inte bestämmer man själv. Jag äter grönsaker och mejeriprodukter vilket ger ett ganska stort kolhydratintag ändå.
Det man borde akta sig för är gluten, då det inte längre är något naturligt utan extremt processat.
När jag tränar äter jag aminosysror och tar en proteinshake efteråt. :D
Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com
Instagram: @metnalized