Simma själv eller inte?
Sitter och funderar på om jag ska åka och simma själv på torsdag. 😞 Jag har aldrig gjort det själv i simhall faktiskt, då jag haft vattenfobi sedan jag var barn. Tyckte det var jätteläskigt att vara i vatten även om jag kunde simma. Föll ned i vattnet för något år sedan och tog mig upp utan problem, och jag kan simma, så egentligen är det inga problem. Det är väl mer att jag har en mental spärr.. Vågar inte riktigt de första simtagen utan vill ha någon nära att gripa tag i, men när jag kommit över den spärren går det toppen att simma själv.
Funderar dock på att trotsa rädslan och åka iväg iallafall. Jag kan ju, det är bara lite otäckt de första simtagen. Ändå känns det så motvilligt att åka iväg helt ensam…
Någon som har lust att peppa mig lite så jag kommer iväg? 🤪
Klart du kan gå och simma själv! Simning är så skönt och en bra motionsform. ☝️ Prova att gå i på det grunda och lämna inte det förrän du simmat ett par tag fram och tillbaks där känn dig säker i vattnet innan du ger dig ut på djupare vatten. Om du börjar där behöver du ingen att gripa tag i du kan bara ställa dig upp om det känns obehagligt. Berätta gärna hur det gått för kommer iväg det gör du. "Skickar med en lyckospark" 👍
Självklart ska du gå och simma själv! För mig funkar det nästan bäst om jag är ensam och slipper vara social och kan koncentrera mig på träningen. Gör som #1 föreslår, håll dig på det grunda till en början. lycka till med simmandet!
Klart du ska iväg själv! Finns ingen bättre känsla än den du har när du trotsat en rädsla! Och du kan ju som sagt hålla dig på det grunda i början eller simma nära kanten så du lätt kan ställa dig upp eller ta fast dig :) Det där fixar du!
Vatten är ju en befrielse! Man känner sig så lätt och svävande där man glider omkring. Klart du kan simma själv, vilket enormt jättesteg du skulle göra inom dig om du har problem med vatten. Wow, kom igen! Tänk på känslan efteråt!
#1 - Dessutom är det grymt skönt att komma hem efter ett bra motionssim! :) Jag simmar alltid några vändor på det grunda och utökar det lite mer för varje gång, och sedan simmar jag hela när jag känner att jag fått rädslan under kontroll. Tack för ett bra råd dock!
#2 - Det funkar jättebra för mig att simma med min bästa vän, men vi gör inget annat än att fokusera på träningen. Det är segt att planera simningen efter henne dock, då hon inte kommer iväg så ofta och jag har mycket mer fritid… Så nu får det bli att börja simma själv!
#3 & #4 Jo precis.. Det finns ju alltid sånt rep man kan ta tag i om det är något, eller kanten om det skulle vara så. Det har blivit så mycket enklare sedan jag föll ned i vattnet för något år sedan, då fick jag det svart på vitt att jag klarar mig om det skulle hända igen. Skakade av mig det direkt. Så det här kommer gå toppen!
Jag återkommer in hit på torsdag och berättar hur det går! TACK för pepptalket!!! 😃 Vill bara åka och simma omedelbart nu 😃
Jag kom och tänka på denna tråden för ett tag sedan, och tänkte uppdatera, haha.
Det tog mig många månader att komma dit, men förra veckan åkte jag äntligen iväg på ett eget simpass. Det gick över förväntan, ingen ångest eller panik. Det gick så bra att jag åkte och simmade en gång till samma vecka, denna veckan har jag simmat två gånger.
Jag är så taggad till att få simma igen direkt efter passet, och hade simmat varje dag om jag hade tid.
Så underbart med ensamtid så nu får ingen följa med mig längre istället… 😃
vad kul att det gick bra! cred till dig som vågade!
Det känns väldigt bra, riktigt nöjd över mig själv!