Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 3141 ggr
Essentials
2013-12-15 15:49
0

Axelproblem

Hej!

Jag är en tjej, 19 år gammal och har gymmat i lite över en månad. Mitt problem är nu ömma, stela och knakande axlar och är självklart orolig över vad det kan vara och vad jag ska göra åt det. 

Dessa maskiner har jag använt tre gånger i veckan i lite över en månad;
http://loopfitness.com/se/loop-cirkeltraening/maskinerna/

Det hela började i fredags då det gjorde lite ont i högra axeln när jag körde bröstpress samt att det knakade i axlarna under hela träningen. Vid stretchingen efteråt knakade det till rätt ordentligt i min högra axel och har sedan dess varit öm, stel och dragits med detta knakande i båda axlarna. Jag är öm mitt på axlarna, under skulderbladen, lite på framsidan av axlarna strax under nyckelbenen och på framsidan av armarna. Ibland när jag sitter still så kommer en svidande känsla i axlarna. Jag är stel i axlar och nacke och har därav lite problem med att vända på huvudet så att jag kollar bakåt. Dessutom knakar axlarna något fruktansvärt, räcker att jag rör på armen eller axeln så smäller det till. Det gör inte direkt ont när detta händer, men är helt klart obehagligt. 

Nu är jag ju lite orolig över om jag förstört något, tänker på förslitningar och annan skit. Bör jag gå till läkare och kolla upp det? Jag är helt nybörjare på träning med maskiner och skador. 
Tacksam för svar!

Mvh

[tick]
2013-12-15 16:58
0

Ett alternativ är att gå direkt till en sjukgymnast (man kan göra det utan remiss sedan några år).

Det är nog bra att kolla upp, men min okvalificerade gissning är att du nog inte behöver vara jätteorolig för förslitningar. Det är troligen någon form av överansträngning.

Jag har haft problem periodvis med knakande och ömma axlar ganska likt det du beskriver. Jag har provat några olika rehabprogram men det som gjort mest nytta har varit att göra övningen "face-pulls" med gummiband, och att ligga lite lågt med tyngre träning som involverar axlarna. Det bör finns gott om filmer och beskrivningar på face-pulls om du googlar på det.

[Majbot]
2013-12-15 18:37
0

Värmer du upp riktigt innan du tränar? Dvs inte bara springa på bandet eller något sådant utan axlarna, armbågar osv.

Essentials
2013-12-15 21:05
0

Tack för svaren!

#1 Jag hoppas att det bara är en överansträngning då. Hur var det för dig, gick knakandet över?

#2 Nej det har jag inte gjort ju, har bara kört crosstrainer i 5 min innan. Aldrig fått höra att man måste värma upp axlar och så…

[Majbot]
2013-12-15 22:48
0

#3 Hade själv problem med smärtande axelleder innan jag värmde upp dem ordentligt. Detsamma med benen och knäna. 

Brukar värma upp med dessa övningar:

http://www.youtube.com/watch?v=sPm5dQ4_yhE

Gör den varje gång du ska träna överkroppen. Du får gärna återkomma om det hjälpte eller ej :)