Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 15928 ggr
Felliiis
3

Squats - gör jag fel?

Hej!

Har just börjat med plank- och squatutmaningen(såååååå jobbigt!). Grejen är som så att jag när jag gör squats(som jag gör för att träna rumpan) känner jag bara av det i framsida lår. Gör jag fel?

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

[westerlind]
2

Det är svårt att säga om du gör fel utan att veta hur du gör. Tänk på att ha hälarna axelbrett isär, lägga vikten på dina hälar, skjuta bak höften en aning när du böjer dig neråt och att hålla en rak rygg samt inte låta knäna gå över tårna. Tänk häl-häl-häl och försök titta på dig själv i spegeln så att du ser hur det verkligen ser ut. Här är en bra video som både berättar och visar. Det finns en uppsjö av how-to-videos på YouTube så det är bara att klicka dig runt och följ efter i en spegel. Benböj tar tid att lära sig, det bara att nöta tills tekniken sitter där.

[Majbot]
0

Kan tänka mig att du lägger belastningen långt fram på foten. Du ska i princip sitta ner, med vikten på hälarna hela tiden, som om du ska sitta och skita i skogen.

idacu2
0

var ska det kännas om man gör rätt? :) 

håller inte på med scuats ..ÄN iaf…  bara nyfiken ^^

[Majbot]
1

#3 Tränar hela benpartiet, ska kännas främst i sätet på uppvägen.

Förresten TS, om du tittar på hur bebisar sitter i 'squat'position så ser du på ett ungefär hur långt ner du ska gå osv. Ofta går många inte lägre ner än 90 grader, eftersom deras höfter inte tillåter det men det får man träna/stretcha sig till.

[Tassy]
0

#2 Bästa beskrivningen jag nånsin läst om squats! 😂 Spot-on!

idacu2
2

försökte mig precis på några.. kände av det i baksida lår, rumpa.. MEN får typ ont vid ryggslutet där ryggen "böjer sig" .. vad gör jag för fel? haha.. filmade för att se det själv.. men ser bra ut på videon.. hmm.. kanske behöver styrketräna ryggen lr gör jag fel? ;S

haha.. :P

[Majbot]
0

#6 Vickar du med röven innan du går upp igen? Rundas ryggslutet? Du kan inte länka videon?

Juicy
0

Spänn bålen för att hålla ryggen rak genom hela rörelsen. Hjälper en kompis med hennes styrketräning och hon "vek in" rumpan i bottenläget och fick därmed ont i ryggen, innan jag korrigerade henne.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

idacu2
0

länkar helst inte videon & har studerat den noga utan synliga svar.. men aa, är nybörjare som sagt.. bara testade några bara för att.. så glömde säkert spänna bålen eller något. ska tänka på det ni skrev & försöka koncentrera mig mer :)

Felliiis
2

Tack för alla svar! Jag tänkte tyckte att jag la vikten på hälarna nu men jag känner fortfarande bara i framsida lår… Ingen som har något annat tips på träning där man verkligen tränar rumpan och där det är svårt att göra fel? xD

xoxo Tahki

[Tassy]
0

Jag upplevde samma sak som dig med squats - jag kände bara i framsidan, men så en dag upptäckte jag att jag plötsligt hade fått rejäla muskler på baksidan, betydligt mer än i fram (där det bara känns mer fast). Så ge inte upp squatsen så lätt, det är en grym övning! 😉
Kändes lite som trolleri när jag upptäckte det haha. 😃 (jag kör dock med vikter)

Felliiis
0

#11 Åh men då ska jag fortsätta då! Haha! Jag är så otränad så vikter blir alldeles för mycket för mig. Gjorde 60 squats i förrgår och fick slänga mig på soffan och ligga där ett tag, haha(the paaaain!)

xoxo Tahki

[Tassy]
0

Ja fortsätt!

Jag började också utan vikter, men ju fortare du tar tyngder desto snabbare resultat. Träningen blir roligare, går snabbare och ger så mycket mer resultat. Våga tro på dig själv! 😉

Jag orkade inte stången i början, så jag tog andra vikter och tränade upp mig. 

Fördelen med tyngder är att man inte behöver stå och tugga repetitioner till dödagar! Jag värmer upp med 10 reps, 2 set med tom stång, sen lassar jag på 10 kg och kör 10 x 2 tills jag är på maxvikten (40kg) och då kör jag 5 reps och 5 set. Klart! På en månad har jag fått såpass rejäla resultat att andra kommenterar, det är inte bara jag själv som ser dem. Så kämpa på!

[Majbot]
0

#9 Kan ju alltid länka privat om du vill :) Är alltid 100 ggr lättare att ge råd om man ser från egna ögon, du kanske inte ser saker osm jag hade sett osv.

#12 Du kan ju testa att göra dem explosiva för att komma vidare. Gå ner i djupaste läget och hoppade sedan upp så högt du kan.

idacu2
2

Tack för möjligheten, länkar video privat såfort jag spelat in ett nytt.. mamma är liksom med på den förra :P

[Majbot]
0

#15 Gör så :)