Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 2994 ggr
[Mysstrumpan]
2013-12-06 17:12
0

Crosstrainer

Hej! Jag har nu bestämt mig för att köpa en crosstrainer. Tror att den heter skipsport ct175, och vill gärna ha lite tips. Är crosstrainer bra om man vill bli mer fast och slimmad? Hur ofta och hur länge borde jag träna? ( är 165 cm lång och väger 56 kg, är alltså inte överviktig utan vill alltså få en mer slimmad kropp ) Fick tips om intervallträning på crosstrainer och att det tydligen ska vara väldigt bra.Men vad menas med det? Borde det bli bättre effekt om jag inte äter pasta, ris etc? Något annat jag borde tänka på? Skulle bli jätte tacksam för svar!

RobinEH
2013-12-06 20:02
0

Du väger inte så värst mycket i relation till din längd, så jag skulle snarare föreslå att du satsar på styrketräning istället för konditionsträning. 

Denna bild brukar dyka upp och visar att man kan se fastare/smalare ut vid en högre vikt tack vare ökad muskelmassa.

Träning med crosstrainer kräver relativt stor energiförbrukning tack vare flertalet muskler som måste röra sig. 

Intervallträning innebär att du tränar med olika intensiteter. Exempelvis kan du springa så snabbt du orkar i 30 sekunder för att varva med 30 sekunders promenad etc.

Pasta eller ris är inga magiska livsmedel. Så om effekten blir bättre av att utesluta dessa är individuellt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Majbot]
2013-12-07 01:49
0

Det är inget alternativ att skaffa gymkort?

[Mysstrumpan]
2013-12-07 15:23
0

Tyvärr känns inte det aktuellt, tänkte träna på crosstrainern och göra lite övningar hemma :/

RobinEH
2013-12-07 21:50
0

Alltså, skulle jag valt mellan ett löpband och en crosstrainer så hade jag definitivt valt crosstrainern. Tycker mycket bättre om att konditionsträna med en sådan och dessutom är det mycket energikrävande. Men fast och slimmad blir du inte av det per definition. 

När du tränar med en crosstrainer så förbrukar du energi. Vill du förlora fettmassa från kroppen så vill du förbruka mer energi än vad din kropp tillförs. När det gäller träning så brukar kroppen dock vara väldigt bra på att kompensera för den ökade energiförbrukningen genom en ökad aptit. Så vill du förlora fett så gäller det att även ha koll på kosten, då gäller det inte vilka specifika livsmedel du äter beroende på om du använder någon specifik diet. 

Så för all del träna på crosstrainern. Det är bra för hälsan att röra på sig.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa