Ont i knät vid simning
Hej!
Nu är det så att jag fått väldigt ont i mitt högerknä när jag simmar. Det gör ont ungefär nedanför knäskålen på insidan.. Detta uppstår bara efter ett par simtag. (Simmar bröstsim). En dag var jag "dum" och trotsade det onda och simmade på i en timma, utan paus. På natten vaknade jag då av att jag hade ont i mitt knä och var tvungen att ändra position ett par ggr. Var även och simmade igår, 20 min x 2. Och knät gör ont, även dagen efter. Som alltid. Nu är det inte så att det gör jätteont, (på en skala, 3/10) men det känns som ett blåmärke i knät, och i vissa vridningar/böjningar känns det väldigt obehagligt. Simmar inte så ofta längre, då mitt årskort gick ut för en månad sedan. Simmar nån/några ggr i månaden. Märkte ingenting i somras då jag höll på att åka wakeboard o liknande utan detta har kommit de senaste 2 månaderna.
Läste att det kan bero på själva vridningen i knät man gör när man simmar.. Men det låter väldigt slitsamt i så fall kan jag tycka.. ska trots allt leva med mina knän resten av livet. Kanske går att bygga upp knät, vad vet jag.
Någon som känner igen sig, eller vet vad det kan bero på? Tips, förslag?
MVH Frida
Simmar du korrekt bröstbentag? Simmar man fel så blir det lätt att man vrider benen fel. Be någon kunnig kolla på dina bentag när du simmar!
Annars skulle jag föreslå att du håller dig ifrån att simma bröstsim och simmar crawl eller ryggsim (sparka med benen). Det är inte lika slitsamt för knäna.
Det är svårt att säga vad det beror på att du får så ont när du simmar men när man simmar bröstsimsbentag vrider man hela benet ganska mycket vilket inte passar alla. Jag själv får också ont när jag simmar bröstsim så jag försöker att inte simma det alls och simmar jag bröstbentag blir det bara 2-3 längder max.
Mvh Linn
Tack för ditt svar!
Hm, det har jag ingen aning om om jag gör. Simmar väl som de flesta gör med benen? Ska absolut få det uppkollat, om jag nu ska fortsätta simma bröstsim. Annars så som du säger, får jag byta bröstsim mot tex crawl. Tycker bara det är märkligt att kom nu helt plötsligt, jag som älskar att simma.
Exakt, det vekar som att detta förekommer hos ganska många människor ändå, själv hade jag aldrig tänkt eller hört talas om det förens jag googlade på det igår..
#2 Det felet många gör är att de inte simmar liksidigt med benen. Du kan försöka kika lite på dina knän och fötter när du simmar, de ska vara liksidiga och tårna ska peka lite utåt sidorna när du sparkar bak benen. Väldigt svårt att förklara såhär.. Men googlar du går det säkert att hitta något bra dokument. Jag vet att många simklubbar har en hel del bra och hjälpsamma filer man kan hitta via google med tips på olika teknikövningar osv.
Annars kanske du kan se om du kan låna en "dolme", som man har mellan låren. Så simmar du bara arm, inte hela tiden men variera lite. Du kan också kolla upp om det finns någon platta du kan låna och simma ben enbart med. Sparka då med benen så du inte får ont i knät :)
Mvh Linn