Hur ska jag träna?
Hejsan! Ny här på iFokus.
Det är som så att jag har köpt mig ett gymkort och jag vill gå ned i vikt.
Startvikt: 74 kg
Målvikt: 60 kg (55 egentligen, men kommer aldrig lyckas nå dit:P)
Jag är 165 cm lång och har alltid vägt 60 kg, men började med preventivmedel och gick upp 15 kg bara sådär. BAM! Liksom.
Hur ska jag göra? Jag är otränad. Nybörjare alltså.
Jag vill inte bli muskulös, jag vill bara bli smalare. Vill givetvis tighta till mig också =)
Kan leva med att träna varje dag om det så behövs.
Jag tycker att du ska göra något som kallas "cirkelträning" det tränar hela kroppen och om du samtidigt äter nyttigt så går du garranterat ner i vikt! Cirkelträning finns på gym! :)
Jag föreslår helkroppspass vad gäller styrketräning varvat med konditionsträning.
Dag 1: Helkropp
Dag 2: Kondition
Dag 3: Helkropp
Dag 4: Kondition
Dag 5: Helkropp
Dag 6: Kondition
Dag 7: Njut av lugnet.
Övningar som bör inkluderas i helkroppspass:
Marklyft, knäböj, bänkpress, chins eller stångrodd, axelpress och någon övning för bakre deltan. Bra att inkludera är bålträning så som plankan och eventuellt övningar för "show off magen" (rectus abdominis/six pack) förslagsvis crunches. Du kan även inkludera bicepscurl, tricepspress, hamstringcurl, utfall, hantellyft åt sidan m.fl.
Vad gäller konditionsträning så finns det säkerligen någon annan som kan ge dig råd. Jag anser dock att HIIT är slöseri på energi.
Robin ger många bra tips men jag skulle definitivt inte rekommendera så många pass till en början med tanke på att du skriver att du är helt otränad. Två helkroppspass och ett konditionspass tror jag är en rimlig nivå till en början.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
#2 Tack så mycket!!! :) Jättebra tips!
#3 Är inte helt otränad… Har spelat fotboll i 10 år (slutade för två år sedan) och sprang i 5 ggr i veckan i fyra månader i våras. Orkar liksom springa 5 km fortfarande (fortfarande väldigt otränad men finns ju värre).
Btw… Vad är HIIT? :o
Hiit står för High Intensity Intervall Training.
Hur långt har du till jobb/skola? Gå eller cykla dit och hem, varje dag. Ta en 30 min rask promenad varje lunchrast.
Där kan du säkert fixa dryga 60 min vardagsträning varje dag som jag tror är vad som behövs utöver en och annan joggingtur samt gympass för att få kilona att rasa.
@TS Det absolut viktigaste för viktminskning är kosten. Träning har just ingen större effekt alls, faktiskt. Träning är dock hälsosamt av helt andra skäl, så visst bör man träna för hälsans skull. Men som sagt… kosten är överlägset viktigast.
Det verkar för övrigt rätt vanligt att preventivmedel gör folk glupska och lata (eftersom viktuppgång beror på just det… man äter för mycket och springer för lite. I alla fall enligt kalorifanatikerna).