Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 804 ggr
fia-mia
0

Hitta tillbaka till balansen

Postar samma inlägg på både kost och träning iFokus.

Jag har insett att jag behöver göra vissa förändringar i mitt liv. Har senaste veckorna gått runt med bröstsmärtor och hjärtklappning samt känt mig allmänt ur form. Idag var jag på VC och tog EKG osv. vilket inte visar något. Symtomen beror istället på stress. Jag upplever inte själv att jag mår dåligt, är en väldigt glad och aktiv person. Men det har blivit för mycket: jag har ställt för höga krav på mig själv, tränat för mycket när kroppen krävt vila, jobbat för mycket under sommarhalvåret och tidvis ätit lite för lite om än nyttigt. Kroppen klarar inte mitt höga tempo och jag behöver ta ett steg tillbaka. 

Jag är van att träna fem tuffa pass i veckan och går långa promenader nästan dagligen samt äter bra och naturlig mat. Jag lär behöva minska träningsmängden en del tills kroppen återhämtat sig och tills jag lärt mig lyssna på kroppens signaler. Dessutom vill jag få tillbaka en regelbunden menstruation samt få bättre hår, ny och naglar då dessa påverkats negativt av inre stress.

Vad är era bästa tips för att komma tillbaka till ett balanserat liv? Bra träningsformer? Mumsig mat? Tips på hur man blir sin egna bästa vän?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

fia-mia
0

Kan tillägga att jag har kontakt med en fantastisk skolsköterska samt fått tid hos en kurator för att lära mig prioritera bättre. Men jag tror att många av er kanske har varit i samma sits och har några tips som fungerat?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[Tassy]
0

Vi sitter lite i samma båt tror jag!

För mig är det viktigt att fokusera extra noga på maten och vilan. Träning 3 gånger i veckan och ha tålamod (vilket jag är urdålig på, jag kör på duktighetsdöden jag också).

Kanske inte bidrog med något direkt, men du är inte ensam!

fia-mia
0

Det hjälper alltid att veta att man inte är ensam!

Ja, jag skulle nog också behöva ett bestämt antal träningsdagar också, annars kommer jag om inte annat kompensera den minskade träningen med en massa powerwalks istället. 

Hur tänker du kring träningen i sig? Har du släppt allt vad mål heter och tränar enbart det du känner för?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[Tassy]
0

För stunden har jag släppt mina krav på mig själv, ja. Jag vet att jag lyckas tids nog ändå, och nu måste min kropp få ta den tiden den behöver för att komma igen.

Jag har ju inte släppt målen som i att dom inte finns där längre, att släppa sin dröm är bara dumt tror jag. Däremot försöker jag trycka undan kraven på snabba resultat mm.

Just nu försöker jag hitta tillbaka på gymmet så jag tar någon tung basövning och det jag känner för varje gång. När värsta träningsvärken släpper och kroppen känns bättre kommer jag att lägga upp någon slags strukturerat schema igen, men inte lika hårt som förr.

fia-mia
0

Låter som en klok syn på det, tack för utförligt svar!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

RobinEH
1

Meditation är ett bra sätt att komma bort från stressen. Kan vara en bra grej för dig att prova.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fia-mia
1

Jag har fått tips om det och laddat ner en app med sånna övningar. Har hittills kört det när jag ska sova eftersom det är då jag känner av symtomen som mest, tycker det funkat rätt bra. Ska även lägga lite tid på yoga och liknande och se om det hjälper.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
1

Jag har nu fått professionell hjälp vilket är guld värt. Jag har också insett hur bra jag mår att skriva av mig och har än en gång startat en blogg. Ni hittar den här. Uppdateringen kommer säkert gå upp och ner men jag hoppas att den kan hjälpa både mig själv och andra i samma situation.

MVH Mia (miisasphoto.tk)