Träning iFokus

Träning

Etikettkost
Läst 650 ggr
Skogshumblan
0

5:2 och träning.

Jag funderar på att prova 5:2 dieten. Jag tränar löpning med syfte att komma ner ca 7 kilo och kunna träna löpning utan att slita på kroppen. Jag kommer från och med nu träna rätt mycket för att klara Göteborgsvarvet senare i vår. Min fråga är alltså om man kan äta 5:2 och träna rätt mycket. Jag tänkte fasta/äta väldigt lite de dagar jag har vila.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Majbot]
3

Har fått uppfattningen att 5:2 är bäst för människor so mest är soffpotatisar/tar en promenad ibland? Har alltid och kommer nog alltid förespråka att äta var dag. 16:8 är i min mening bättre om man på något sätt vill fasta.

Skogshumblan
0

Ja så kan det vara, men alla dieter eller sätt funkar inte för alla:)

/ Skogshumblan

RobinEH
0

Att välja vilodagarna som "fastedagar" precis som du tänkt göra är nog dessutom det bästa valet. 

Med det sagt, vad är egentligen din fråga? Kan kan man i princip alltid. Är det orolig för att det skall påverka din prestation eller återhämtning negativt?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Skogshumblan
0

Ja precis, Robin.

/ Skogshumblan

RobinEH
0

Självklart glömmer jag av att svara. 😕

Nej, jag tror inte att din prestation eller återhämtning blir lidande. Skulle du använt dig av en energirestriktionsmetod där du minskade intaget samtliga dagar istället för att "fasta" varannan dag med det totala energiintaget lika sett över en längre period så hade du sannolikt påverkats likadant.

Om du tränar på "ätdagarna" så får du ju i dig mer energi kring träningen än om du restrikerar energiintaget varje dag.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Skogshumblan
0

Ingen fara att du glömmer svara. Jag glömmer gå in och kolla om någon svarat :/ Tack för ditt svar. Du verkar kunnig i det här med kost och träning :)

/ Skogshumblan