Träning iFokus

Träning

Etikett: tips-inspiration
Läst 1164 ggr
[Älskamig]
0

Ingen tid till träning, mår dåligt.

Hej, 

Jag är en tjej på 16 år, som hela sommaren var ute och sprang och sprang. Jag kom igång med konditionen, nådde min vikt jag länge velat ligga på, och ja.. Det var toppen! Jag mådde bra och ja, insåg att träning gjorde mig bättre som person. 🙂
Nu när skolan sattes igång i augusti igen, så blev det mycket. Jag hann inte röra på mig mer än på 1 timmes idrottslektionen i veckan. Visst, det var träning, men det gjorde inte så mycket. På helgerna har jag sällan tid, är borta mycket och ja.. Finns inte tid, vilket gör till att jag mår dåligt. För inte ens när jag är ledig kan jag träna. 

Finns det någon som har tips på hur man kan börja passa allt och sådär? Jag mår inget bra av detta… 😐 Har gått upp mycket i vikt, eller ja.. Några kg i alla fall och ja, inte alls kul… 

Jag pendlar sammanlagt 16 mil varje dag (8 mil på morgonen, 8 på eftermiddagen), vilket leder till att jag kommer hem sent, samt att det tar ut på krafterna, när jag sedan ska plugga mm. 

Var på ett gym i stan jag pluggar i, men där hade de åldersgräns på 18 år, så ja.. Jag har inte hittat nått annat gym som passar min plånbok heller för den delen. Det är svårt att skrapa ihop pengar, och att leva på 1060 kr varje månad är svårt. För det ska ju leda till mycket mer än bara "nöjen" , så som t.ex gymkort. 

Vad ska jag göra?

VildaVittra
0

Du kan inte ha en cykel i skolan som du ger dig ut på under rasterna?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sjöstjärna
0

Du kanske kan plugga på tåget både på mrogonen och kvällen, två timmar per dag borde räcka för att hinna med det mesta av hemarbetet. Då hinner du kanske klämma in några träningspass i veckan. Alternativt att du byter om till träningskläder i skolan och springer till tåget och sedan även från tåget och hem. Det alternativet förutsätter dock att du har en bit till tåget både från skolan och hemmet.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Älskamig]
0

#1: Jag har ju en cykel som jag har när vi cyklar till idrotten etc. Men det är sällan vi har några längre raster så jag kommer mig ut. vi har främst 5 minuters raster, eller 15 min raster, och sen en 50 min rast på matlektionen, men då vill jag ju gärna ta det lite lugnt och samla kraft till de resterande lektionerna som finns kvar av dagen. 

#2: Tyvärr har jag ju inte så långt från/till tåget både från skolan/hemmet. Tar max 5 minuter till och från. Annars hade det ju vart ett alternativ :)

Gillar dock inte att springa ute om vintern/hösten :/ Mörkt…

Sjöstjärna
1

Men då kan du väl göra läxor och hemarbete på tåget och gå på gymmet på kvällen?

/Sjöis

[Älskamig]
0

#4: Jo, men det är ju inget problem i sig. Tyvärr är det bara det att jag hittar inget gym som inte har åldersgräns och inte är så dyrt. Hade tänkt gymma i stan jag pluggar i, för att det är där jag hinner göra det mest :)

Sjöstjärna
1

Gymma hemma då, man klarar sig långt med saker som finns i hemmet och vill du köpa några hantlar eller andra redskap så kan du ju göra det efter hand, eller önska i julklapp.

/Sjöis

[Majbot]
1

Du hinner väl röra på dig ca 12-15 min per dag? (syftar på hiit träning, bodyrock har bra korta pass för dem som 'inte har tid' till att träna)

lisa90
1

Jag tror att det ofta handlar om att ta sig tid. Känner flera som har barn+jobbar heltid och ändå hinner träna och som #7 skrev, en kvart har ju alla :) Pallar du inte träna när du går hem, kanske du helt enkelt får gå upp en halvtimme tidigare. 

Kör hemma om du inte har råd med gymkort! Hantlar upp till 10kg räcker långt i början, och det kan du får för 300kr eller springa ute med underställ och pannlampa så här på vintern.

Inaarah
3

Jag pendlade precis som du förra året - 16 mil per dag men allt som allt blev det 4 h jag spenderade på olika färdmedel (bil, buss, tåg, spårvagn). Trots mycket skolarbete hann jag med 3-4 träningspass i veckan, så det är inte omöjligt! :) 

Finns det verkligen inget gym som passar både prismässigt eller med åldern? De flesta gym jag känner till brukar väl ha femtonårsgräns, om jag inte är helt ute och cyklar… Annars kanske det finns någon förening som kör gruppass? Det har vi här - jag bor på en väldigt liten ort, men det finns en förening som kör spinning, zumba, core/pilatespass, bodypump och olika gympapass. De har väldigt förmånliga priser! Friskis och svettis finns inte, vare sig där du bor eller där du pluggar? :)

Jag tyckte pendlingen i sig kunde vara väldigt uttröttande, men med planering funkade det bra. Jag var väldigt noga med att planera in stunder där jag släppte alla krav, skolarbeten, "måsten" etc och bara var. En mental återhämtningspaus med fokus på att bara tänka bort alla kraven ger väldigt mycket energi.

Suskiv
0

En halvtimmes rask promenad på lunchen både piggar upp och ger bra vardagsmotion.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

MolnBlomman
0

Lite tips:

Enkel morgongympa hemma. Tex: tabataintervaller i plankan + ett gäng burpees eller yoga. Du behöver bara lägga 15 min på detta.

Lunchpromenad i snabb takt. Ta med kompisarna. :-)

På kvällen kan du ge dig ut och springa en kort runda. Köp reflexer, pannlampa, och en varselväst och ge dig iväg. När vintern kommer kan du skaffa broddar till löparskorna. :-)

Googla löparstyrka + övningar så får du lite tips på övningar som förbättrar en kropp för att springa ännu bättre. :-)

Under löparpasset så kan du stanna halvvägs och köra lite styrka. Det finns millioner övningar du kan göra utan att behöva en enda vikt. 

Kolla annars upp om det finns ett utomhusgym i ditt område. :)