Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 591 ggr
[lenniiis]
0

Pilates och Yoga

Hur fungerar dessa? Funderar på att boka sådana pass på gymmet, men hur fungerar det egentligen? Är det bra för kroppen? Eller är det mer stretching?

[westerlind]
0

Jag tycker du ska boka och se själv!

Pilates är helkroppsträning som kombinerar styrketräning och stretch, medan yoga är en mer inåtvänd träningsform. Båda kan dock göras ansträngande, det är helt upp till utövaren själv! Men som sagt, boka, prova och ge det ett par gånger. 

Jag går själv på yoga varje vecka och för mig är det en stund av inre styrke, krafthämtning och skön stretch.

[lenniiis]
0

Typ sit-ups och sådant då eller? Hm… Jag är lite skeptisk till det där med "inre styrka" haha. Men jag får väl ge det en chans innan jag uttalar mig :)

fia-mia
1

#2 Sök på youtube så får du en bra inblick i både träningsformerna :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[westerlind]
0

#2 Haha, ja, inre styrka låter nog väldigt flummigt. Men om man tänker så här att "vanlig" styrketräning tränar mycket yttre, synliga muskler (nu generaliserar jag väldigt mycket) så tränar yoga mycket inre muskler, och stärker upp kroppen inifrån, samtidigt som det är bra mental träning och bra "lära-känna-kroppen"-träning. 

Men som sagt i #3, sök på YouTube och prova själv! Just yoga finns det en mängd olika sorter av, men vanlig basic yoga passar de flesta och kan anpassas efter form för dagen och hur mycket man vill ta i.

keptak
1

#0 Jag tränade yoga 2-3 gånger/vecka hemma för ett tag sen. Har nu lite dåligt med tid och fokuserar mer på styrketräning. Yogan för mig innebär lugn men även ökad medvetenhet om kroppen, balans och toning av kroppen. Man får även bättre kroppshållning. Yoga är grymt när man har kommit in i det. (Jag ska nog försöka få in det igen.) Pilates gör jag hemma två gånger i veckan och då speciellt fyra övningar jag gör i samband med bålträningen. Pilates handlar mycket om bålstabilitet. Älskar det! Hur yoga-/pilatespass fungerar har jag inte en aning om. Gör som sagts, kolla runt på nätet.